Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

&Cos tv-univers for Den Gamle Fabrik er blevet til en børnebog. Men hvor kommer den ide fra? Kunden glæder sig dog først og fremmest over at tre bureauer alle har bidraget til at gøre kampagnen bedre.

Det kan se ud til, at to bureauer strides om, hvem der har fået ideen til at omdanne &Cos tv-reklame univers for Den Gamle Fabrik til en børnebog.

Ifølge Gaute Parbo Niemann fra Essencius, så er det fra dem, at ideen til børnebogen blev udviklet og det skete i et serielt forløb, hvor &Co først havde udviklet ideen til tv-universet.

Det udløste en kommentar fra &Cos adm. dir., Mikael Jørgensen:

“I al beskedenhed. Hele konceptet med bærfolket og ideen med at udgive det som en børnebog er udviklet af &Co,” lød kommentaren.

Det er populært med Fakta-check i dagspressen over for politikere, og skal man lave et Fakta-check på denne sag, så må produktchef Maja Fogt Jørgensen fra Den Gamle Fabrik være den rigtige kilde.

Og hun kan indledningsvist slå fast, at &Co har udviklet et “fantastisk reklame univers, som i særdeleshed rammer Den Gamle Fabrik´s kerneværdier og målgruppe.” Sammen med universet afleverede &CO også ideen med at gøre universet til en børnebog.

Men der er noget, der er langt vigtigere for hende, end hvor den oprindelige ide først kom fra.

“Vi har bragt bureauer med forskellige kompetencer sammen, og den samlede kampagne er et udtryk for, hvor langt man kan komme, når alle bureauerne i respekt for hinanden bidrager konstruktivt til at løfte en konkret ide,” siger Maja Fogt Jørgensen og fortsætter:

“Der er langt fra en overordnet ide om at lave en bog til det resultat, vi endte med, og der er ingen tvivl om, at Essencius med deres kompetencer har udviklet og løftet ideen meget betydeligt. Det har ikke blot været et spørgsmål om at eksekvere en ide – der er tilført masser af kreativ tænkning, så resultatet er blevet så meget bedre.

“Desuden har Ogilvy som vores trade-bureau udfordret os kraftigt på, hvordan vi kunne anvende ideerne i handlen, og det er i denne proces, at ideen med QR-koderne er udviklet.

“Så jeg er som kunde rigtig tilfreds med mine bureauer. Vi har bragt dem sammen, og de er alle blevet grebet af ideen omkring bærfolket. Og når de samarbejder konstruktivt med hinanden, så får vi et meget bedre resultat.”

Forelagt diskussionen om, hvor ideen kommer fra siger Gaute Parbo Niemann fra Essencius:

“Vi blev meget positive, da vi blev præsenteret for & Co’s koncept om bærfolket – det er jo super stærkt og lægger klart op til historiefortælling. Derfor tænkte vi med det samme på en børnebog. At andre bureauer i samarbejdet også har tænkt i den retning bekræfter jo bare, at dette er den rigtige vej at aktivere universet på. Vi er rigtig glade for at være en del af et bredt bureausamarbejde som løfter universet ud i alle de forskellige discipliner, som marketing består af.”

Kommentarer

  1. Et fnis mere: “Desuden har Ogilvy som vores trade-bureau udfordret os kraftigt på, hvordan vi kunne anvende ideerne i handlen, og det er i denne proces, at ideen med QR-koderne er udviklet.”

    Andre kunder behøver ikke blive ‘kraftigt udfordret’ for at bruge QR-koder.

  2. Stor ros til de to bureauer: Det er meget dygtigt PR-arbejde.

    Der er intet som en god lille konflikt til at skabe opmærksomhed. Og nu har begge bureauer positioneret sig på deres stolthed over arbejdet (og fået fortalt, at det er en idé, der god nok til at være værd at slås om).

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club