Yellow, der netop har måttet afgive PFA Pension til Umwelt, har ikke tænkt sig at afgive sit navn. Derfor har bureauets advokat sendt det århusianske koncepthus, Yellow Cock, en skrivelse. Det har medført denne pressemeddelelse, som Yellow Cock har udsendt i eftermiddag:
Stridens kerne er, at Yellow Advertising påberåber sig ret til at have noget nær patent på brugen af ordet ‘Yellow’ indenfor reklamebranchen og henviser til både Markedsførings- og Varemærkeloven. Yellow Cock er forundrede over den danske henvendelse, idet de indtil sagens opståen, kun havde lagt mærke til Yellow Advertisings australske navnebror (yellowadvertising.com).
“I bund og grund er det jo et spørgsmål om at vælge sine kampe. Vi bruger vores energi på at være kreative af lyst og på kommando, mens Yellow Advertising tilsyneladende hellere vil stå stejlt på almenkendte bogstavkombinationer. De har følt sig truet af os, og derfor har de reageret, som de har gjort. Vi føler os modsat ikke truede af Yellow Advertising – og derfor vælger vi at trække på smilebåndet i stedet for at trække nogen i retten. Men sådan er vi jo så forskellige”, udtaler Stine Szlavik fra Yellow Cock.
På nuværende tidspunkt ligger bolden igen hos Yellow Advertising, idet Yellow Cock har meddelt modpartens advokat, at de på ingen måde er enige i indsigelsen om retten til brugen af ordet “Yellow” i markedsføringssammenhænge.