Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Nyt system skal udvide centres muligheder online og gøre det muligt for dem at agere hurtigt med inspiration og gode tilbud.

Det skorter ikke på artikler, der fortæller, at onlinehandel er en trussel mod den danske detailhandel.

Det gælder også storcentrene. Allerede for et par år siden spåede Pej Gruppen, at omkring 20 procent af centrene ville lukke på grund af bl.a. internethandel.

Den udfordring gør to bureauer noget ved. Et reklamebureau og et digitalt bureau er nemlig gået sammen for at udvikle et onlinesystem, der giver storcentrene mulighed for at give inspiration og relevante tilbud overfor kunderne inden de tager hen til centret.

”Udfordringen for storcentrene er, at de ikke kan lave onlineshopping, fordi de består af forskellige kæder. Derfor finder man på storcentrenes sites nærmest kun deres åbningstider, parkeringsanvisninger og oplysning om hvornår f.eks. Basim kommer og optræder”, siger Lars Kamstrup, salgschef hos bureauet Highlight, der står bag det nye onlinesystem sammen med digitalbrueauet Youneed:us.

Systemet er hidtil blevet implementeret i syv storcentre, med Waves – det tidligere Hundige Storcenter – som det center, der er kommet længst med systemet.

”Vi ved godt, at med den konkurrence, der er på markedet, skal vi være fremme i skoene og inspirere vores kunder. Ulempen ved fysiske kataloger er, at der går en rum tid fra vi har besluttet, hvilke produkter der skal med i kataloget til, at det sendes ud til kunderne. Med det nye online inspirationsunivers, kan vi præsentere nyheder for kunderne inden for en uge,” siger marketingkoordinator i Waves, Pia Løhndorf.

Butikkerne kan med systemet selv uploade billeder og tilbud, så de hele tiden er aktuelle. Samtidig styrer centeradministrationen det online inspirationsunivers, der træder til som supplement eller i stedet for de gammeldags kataloger.

”De ansatte i butikkerne kan selv tage billeder med deres mobiltelefon og uploade på centrets site. Som kunde hos f.eks. Waves, kan man nu online vælge sine favoritbutikker og få sin egen shopping guide. Og de kan gøre det 24/7. Hvis det f.eks. bliver regnvejr, kan man lynhurtigt tage et billede af et sæt regntøj og uploade det,” siger Lars Kamstrup.

De centre, der bruger systemet i dag – dog uden at alle har inspirationsdelen – er Waves, Solrød Centret, Sillebroen (i Frederikssund) og Hørsholm Midtpunkt. Om 14 dage er det i gang i Ishøj Bycenter og i det nye år er det klart i Næstved Storcenter.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club