To bureauer vinder budget til 95 millioner

Peter Engholm,
journalist

Øresundsbron vil – i overført betydning – bygge bro over sundet og har valgt to danske bureauer til opgaven. De to bureauer deler i øvrigt adresse.

Mediacom og MBA har vundet udbuddet om at være Øresundsbrons nye full-service bureau – et udbud til en samlet værdi af 95 mio. kr.

I en netop afsluttet pitchrunde med tre deltagere bad Øresundsbron om svar på disse spørgsmål:

  • Hvordan bliver det endnu mere relevant og attraktivt at tage turen over Øresundsbron og opleve den anden side af sundet?
  • Hvordan styrkes kundekommunikationen og relationen, så vi kan bygge en endnu stærkere bro mellem mennesker i Øresundsregionen?

Løsningen skulle i øvrigt være én, hvor det kreative, strategien og arbejdet med medierne hænger tæt sammen.

Og Mediacom viste sig, ifølge Øresundsbron, at være en one-stop-shop. Ikke så overraskende måske, for den kreative side lægges i hænderne hos MBA, der er en forkortelse for Mediacom Beyond Advertising, og det kreative bureau er da også en del af Mediacom Group.

Søsterbureauer leverer fullservice
Berit Vestergaard, salgs- og marketingdirektør hos Øresundsbron, siger:

”Mediacom viste sig kunne levere stærkt på alle parametre. De bød ind med en klar holdning til, hvordan alle kanaler skal styres foruden en stærk kreativ leverance. For os handler hele tanken om et full-service bureau om at forbinde alle vores digitale platforme med den rigtige kreative løsning.”

Men det handler også om at kunne arbejde agilt, forklarer hun:

”Velintegrerede løsninger fungerer bare bedre – både i en intern udvikling og overfor vores kunder. Man opnår en langt højere sammenhængskraft, der gør vores løsninger bedre og arbejdet mere effektivt. Det er den sammenhængskraft, Mediacom kan tilbyde i samspil med det kreative søsterbureau MBA”.

En drømmekunde på flere måder
Mediacom og MBA beskriver Øresundsbron som en drømmekunde. Jesper Jørgensen, CEO i Mediacom Group, først:

”Vi arbejder til daglig målrettet på at kombinere indsigter, strategi og kreativitet. Ikke for at kunne påstå, at vi er et full-service bureau, men fordi vi mener, at det giver mest værdi at arbejde integreret – for alle parter.”

Rasmus Fisker, managing director på MBA, siger:

”Øresundsbron har samme vision om at arbejde integreret som os og tænker samarbejde på tværs af fagområder. Derudover udtrykte de tidligt et ønske om at revitalisere deres kommunikation og skubbe den i en mere personlig retning, hvilket vil give mere værdi for broens kunder i fremtiden. Og det kan kun glæde vores datadrevne kreative kommunikationshjerter.”

MBA meddelte sidste måned, at de måtte nedlægge fem stillinger. Øresundsbron lægger samlet 95 mio. kr., og selv om en god bid af disse penge går til medieindrykninger, så er der stadig en pæn sjat til projekter og kommunikation. Og i takt med at opgaverne bliver til konkrete projekter vil MBA ansætte medarbejdere.

Fakta: Øresundsbron

  • Øresundsbron er en 16 kilometer fast forbindelse mellem Danmark og Sverige bestående af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm.
  • Øresundsbro Konsortiet er et dansk-svensk selskab, som ejes ligeligt af den danske og svenske stat gennem holdingselskaberne A/S Øresund og SVEDAB AB.