To dårlige nyheder for Partners i Børsen

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Brancheklip: TDC har insourcet strategien, og fortæller lige som en anden af bureauets markante kunder om kraftige reduktioner i markedsføringsbudgettet.

Børsen er muligvis blevet læst med blandede følelser hos Wibroe, Duckert & Partners i dag. For avisens MedieMarked rummer to store artikler, hvor to store markante annoncører fortæller om markante reduktioner i markedsføringsbudgetterne.

I den ene fortæller TDCs marketingdirektør, Camilla Ramby om, hvordan hun har stået i spidsen for et U-turn i TDCs markedsføring.

Det omhandler bl.a. om en aflivning af naturisterne, men samtidig udtrykker hun stor tilfredshed med det Partners-skabte koncept omkring kendisser og “Mit TDC”, som ifølge Camilla Ramby har givet gode resultater.

En af fordelene er dog, at TDC med det nye univers har kunnet reducere marketingudgifterne med 30 pct.

“Mange tror, at vi betaler rigtig mange penge for at have f.eks. L.O.C. og Casper Christensen. Men det er faktisk billigere – og langt mere fleksibelt – end det store setup, der var omkring figurerne Claus & Britta,” siger Camilla Ramby til Børsen og forklarer videre, at også reklame-indrykningen er blevet mindre.

“Tidligere købte vi os til al omtale. Nu lever universet alle steder, også på de sociale medier.”

Hertil kommer, at Camilla Ramby har trukket det strategiske ansvar væk fra Wibroe, Duckert & Partners og ind til koncernen selv – hvilket hun karakteriserer som meget vigtigt for de opnåede resultater.

“Før lagde vi det ud til bureauet at afgøre, hvad der skulle til for at opnå et bestemt salg eller et andet form for løft. Men jeg synes, at man bør tage lidt mere ansvar. Der er jo ingen, der kender virksomheden lige så godt som os selv,” siger Camilla Ramby.

Det betyder, at det nu er TDCs egne folk, der både udarbejder og eksekverer strategierne, mens kun det rent kreative overlades til reklamebureauet.

DSB er den anden store annoncør, som ifølge Børsen har reduceret kraftigt i sin markedsføring.

Det er en kunde, som Partners vandt i efteråret i en konkurrence, men som siden har været i voldsomt stormvejr.

Fra 2010 til 2012 blev marketingbudgettet beskåret fra 101,3 til 52 mio. kr. ifølge et notat til Transportministeriet. Den nye kommunikationschef, Lars Kaspersen fortæller desuden, at budgettet i 2013 bliver yderligere beskåret til 34,5 mio. kr.

Han fortæller ikke noget om, hvad der skal ske og hvornår man eventuelt ser noget ny markedsføring fra DSB.

“Helt generelt vil jeg dog sige, at omdømme og konkurrencekraft ikke er noget, man kan betale sig til. Det skal man først og fremmest gøre sig fortjent til. Det kommer til at blive et langt sejt træk med “sundt DSB” som ledetråden,” siger Lars Kaspersen til Børsen.