To danske arbejder med i ny Cannes konkurrence

Peter Engholm
25@mail.dk

I Cannes-festivalens nye kategori dyster 142 arbejder om at være den mest effektive. Den ene af de to danske har allerede vist sit potentiale på dette felt.

Der er et strejf af Mattæus-evangeliet over Cannes nye effekt-kategori: “De, der har, skal endog have mere” – for kategorien er forbeholdt de arbejder, der vandt en pris eller blev shortlistet ved sidste års festival.

Men da det er allerede anerkendte arbejder, så skulle kreativiteten være slået fast. I stedet kan den 20-personer store jury, ledet af TBWAs øverste chef Jean-Marie Dru, vægte sin bedømmelse anderledes: 25 pct. på strategien, 25 pct. på ideen og 50 pct. lagt på resultatet.

I kategoriens premiere-år er der indsendt 142 arbejder til juryen, og det overgår ifølge Cannes-formanden Terry Savage i dén grad forventningerne.

Arbejderne er hentet på tværs af kategorier, og der vil blive uddelt Grand Prix og Creative Effectiveness Lions (som sådan. Ingen guld, sølv eller bronze).

To danske arbejder er med i kampen:

Ligeløn for HK Handel, som MEC Access sidste år blev nomineret i Media Lions.

Kvalitetstestet af hverdagen – i form af “Vi synes du er for ung til at tage til Sunny Beach”, som sidste år udløste en film-løve i bronze til Ikea og Hjaltelin Stahl & Co.

Sidstnævnte er ingen overraskelse, for i begyndelsen af året fortalte Steffen Hjaltelin, at kampagnen ville blive indsendt til den nye effekt-pris. En i grunden nærliggende beslutning, for arbejdet blev ikke kun belønnet kreativt ved Cannes, Clio og True Award, men også effekt-mæssigt i form af en Grand Prix med Advertising Effectiveness Award.

Derfor må kampagnen leve med en vis portion forventninger frem til den store finale-aften lørdag den 25. juni i Cannes.

Norge har ingen deltagere i kategorien, Sverige har 5, mens de absolut flittigst indsendende er Storbritannien med 17 og USA med 27 arbejder.