Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Plant stod stille, mens Konstellation voksede markant. Men Plant er fortsat meget bedre til at tjene penge.

Plant og Konstellation er to digitale bureauer, der nærmer sig hinanden. De har begge investeret i at flytte sig fra et fokus på det teknologiske til at være mere orienteret mod det kreative og strategiske, og det har virket.

De to bureauer har nu nogenlunde samme størrelse – men der er dog stor forskel på deres evne til at tjene penge.

Her ligger Plant klart i front med en overskudsgrad, der fortsat hører til de bedre blandt digitale bureauer. Plant måtte dog i det seneste regnskabsår notere en form for vækstpause, idet bruttoavancen landede på status quo efter, at man året før havde præsteret markant vækst.

Status quo har dog langt fra været lig med en pause – det kan man bl.a. se på personaleomkostningerne, der er steget med omkring 10 pct. uden en tilsvarende vækst i medarbejdertallet.

Det hænger sammen med, at bureauet har investeret i udvikling og nye kompetencer.

“I starten var vi et meget kampagne-orienteret bureau, men markedet har ændret sig i forhold til at løsningerne skal være mere langsigtede og skal fungere på tværs af mange forskellige devices. Det har vi taget konsekvensen af og vi har opgraderet vores tekniske kompetencer og ser derfor nu os selv mere som en kreativ digital samarbejdspartner både direkte for annoncører og for andre bureauer, og i den sammenhæng er vi blevet mere seniortunge hele vejen rundt. Det kan ses på lønbudgettet,” siger adm. dir. Martin Schultz.

Han fremhæver desuden, at bureauet har investeret i at flytte ind i Borgergade i et miljø, hvor man finder flere andre bureauer – som f.eks. Bocca, Adnuvo og Wasabi.

Hos Konstellation kan man glæde sig over markant fremgang – men indtjeningen kan blive væsentlig bedre – og det er den også på vej til at blive.

Adm. dir. Nicolai Elmqvist fortæller, at vækstraten er fortsat høj i det nye regnskabsår – men nu med et markant bedre resultat.

“Samtidig kan vi tydeligt mærke, at markedet i endnu højere grad går vores vej, da flere og flere kunder vælger at starte deres overordnede konceptudvikling med udgangspunkt i de digitale medier. Derfor har de brug for sådan nogen som os, som forstår at tænke kreativt med udgangspunkt i det digitale,” siger Nicolai Elmqvist.

Han har i det forløbne år kunnet glæde sig over en række nye kunder:

  • Lego
  • Tuborg
  • Irma
  • Læger uden Grænser
  • IBIS
  • Rådet for Sikker Trafik
  • Styrelsen for Rekruttering og Fastholdelse
  • Alinea (Egmont)

Nøgletal for Plant

  • Bruttoavance 8,0 mio. kr. -1,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 666.667 kr. -1,2 pct.
  • Lønandel 68,1 (60,6)
  • Resultat af primær drift +0,971 mio. kr. -38,4 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Konstellation

  • Bruttoavance 8,1 mio. kr. +19,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 540.000 kr. +19,1 pct.
  • Lønandel 78,0 (77,4)
  • Resultat af primær drift +0,096 mio. kr. -13,5 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club