To digitale bureauer fortsætter branchens positive udvikling

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Både Subsero og Oxygen kom ud af 2012 med stigende aktivitet og fornuftige overskud.

Da Bureaubiz forleden tog temperaturen på markedet gennem de første 52 bureauregnskaber, viste tendensen en mager udvikling hos reklamebureauerne, mens der var fuld fart på de digitale bureauer.

Nu er Subsero kommet med regnskab, og følger trenden ganske godt. Også fynske Oxygen lægger til væksten i den digitale verden.

Subsero måtte dog notere et fald i overskuddet – der dog fortsat ligger på et godt niveau. Bureauet noterer selv, at man sagtens havde kunnet opnå et højere overskud.

“Men vi har valgt en offensiv strategi, hvor vi har udvidet gennem nyansættelser – især i de sidste 3-4 måneder af året. Det koster altid i starten, så det fulde udbytte af de investeringer forventer vi først at se i år. Det handler også om, at vi gerne vil skabe plads til nye kunder til bureauet. Hidtil har vores vækst mest være baseret på, at de mangeårige kunder har lagt flere og flere opgaver på bureauet.”, siger adm. dir. Kristoffer Hamborg.

Blandt de mangeårige kunder finder man VW og Norge. og så har bureauet stået bag en af årets mere spektakulære kampagner i form af TDC-samarbejdet med L.O.C., der indbragte kampagneprisen ved Årets Rambuk.

”Det er et meget godt udtryk for den spændvidde, man skal have, når man arbejder med digitale kampagner. Online udvikler sig med stormskridt, og i dag kan f.eks. et nyskabende bannerformat gøre lige så meget for mærkekendskab og liking som en tv-reklame. Det er bare et spørgsmål om at gribe det rigtigt an og forstå, hvordan man udnytter de enkelte platforme bedst muligt og binder dem sammen til en samlet proces,” siger Kristoffer Hamborg.

Hos Oxygen hæfter man sig bl.a. ved stor efterspørgsmål på løsninger til flere forskellige platforme.

“Vi har bl.a. oplevet stor efterspørgsel på web- og intranet-løsninger, der fungerer mobilt. Man har i en periode snakket en del om at brede ting ud til flere forskellige digitale platforme, men nu er det ikke mere snak. Der sættes handling bag,” siger adm. dir. Thomas Mortensen, Oxygen.

Nøgletal for Subsero

  • Bruttoavance 13,5 mio. kr. +11,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 900.000 kr. -3,3 pct.
  • Lønandel 63,3 (58,3)
  • Resultat af primær drift +2,148 mio. kr. -15,2 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Oxygen

  • Bruttoavance 10,7 mio. kr. +7,0 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 891.667 kr. +7,0 pct.
  • Lønandel 65,2 (65,9)
  • Resultat af primær drift +1,402 mio. kr. +11,6 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz