To eks Bystedchefer stifter nyt bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

To chefer fra Bysted og FFW lancerer Granyon, der vil være et bureau, som satser meget på service i den daglige drift.

At bureauer fokuserer på værdiskabende løsninger, kan være svært at argumentere imod. Men to bureau-stiftere gør ikke desto mindre forsøget – i al fald, hvis man stopper her.

”Vi søger den gode kundeoplevelse. En sådan oplevelse inkluderer også et godt produkt, men det er ikke gjort med en god løsning,” siger Mikkel Noe Westh.

Han har sammen med Jesper Fagerlund stiftet det digitalt kreative bureau Granyon, der lanceres 1. februar.

De to kender hinanden fra først Bysted og siden FFW, hvor Mikkel Noe Westh var Head of Digital og Creative Branding Director, og hvor Jesper Fagerlund var Head of Digital Design og Ass. Creative Director.

”Vi har kigget på mange bureauer og set, hvordan de præsenterer sig selv: Løsninger og design, der skaber værdi for kunderne. Læg dertil en klassisk opbygning med en CEO i toppen af ledelseslaget og nogle designere og udviklere i bunden,” siger Mikkel Noe Westh. Han tilføjer:


”Samtidig jagter mange bureauer newbizz og er ofte dårlige til at bevare oldbizz. Digitalbureauer – særligt digitaldesign-bureauer – har svært med at fastholde lange kundeforhold.”

Løsningen – og Granyons tilgang – er at vende kundeoplevelsen om og fokusere på værdilaget:


”Når kunden træder ind på bureauet, storsmiler Account Directoren, mens alle andre kigger ind i skærmen. Men det er jo dem, der leverer varen. Og vi har talt med en række potentielle kunder for at høre, hvad der er værdi for dem – og det er de medarbejdere, der leverer produkterne. Her kan produktet være distraherende pakket ind i projektlederne og en CEO,” siger Mikkel Noe Westh.

Han slår fast, at alle på bureauet skal stå til regnskab for netop den gode kundeoplevelse. På samme måde som en flok cykkelryttere – uanset rolle i øvrigt – sørger for, at hele holdet performer.

“Det kræver en tæt dialog og den rette organisation,” siger Mikkel Noe Westh.

Det lyder let, når man er to …

”Det er mega-let lige nu. Men det er dér, hvor vi vil hen, og vi er bevidst om ikke at bygge et traditionelt bureau op,” siger Mikkel Noe Westh.

Det utraditionelle kan også ligge i rekrutteringen:

”Andre brancher fokuserer i dén grad på, at servicen er god. Dén har bureauerne ikke luret endnu. Vi kigger også i retning af hotelbranchen. Her er den gode oplevelse i centrum,” siger Mikkel Noe Westh.

Det kan også virke en kende fodformet …

”Det er forretningsmæssigt kynisk – det er måden at tjene penge som digitalt kreativt bureau. Hvis du beder om et digitalt design fra fem bureauer, kan kvalitetsforskellen oftest være et spørgsmål om smag og behag. Det, der fylder, er samarbejdet og oplevelsen,” siger Mikkel Noe Westh.

De to stiftere har to investorer i ryggen, bl.a. holdingselskabet bag Reload. Navnet Granyon er inspireret dels af great experiences, dels af et roadtrip, som Mikkel Noe Westh og Jesper Fagerlund havde fra Las Vegas til Grand Canyon – en tur, hvor de bl.a. diskuterede bureau-opbygning.