To bare fremstød: Mode i porno-klæder og mode solgt sexistisk

Peter Engholm
25@mail.dk

Nøgenhed skaber opmærksomhed for tøj. Det demonstrerer italienske Diesel på elegant vis, mens hollandske SuitSupply slipper mindre heldigt fra det.

Afklædte kvinder – ja, endda bare løftet om afklædte kvinder – giver uforandret forbrugernes opmærksomhed. Men brands og bureauer balancerer på en knivsæg, for hvis ikke den halvnøgne markedsføring rammer en elegant og afvæbnende tone, så bliver det let lummert – og giver bagslag.

To aktuelle fashion-fremstød viser hver sin side af denne linje.

Diesels bureau Fred & Farid Shanghai lancerede for nylig Diesel Erotica – et stunt målrettet de kinesiske internet-brugere, der kunne være på udkig efter porno … og som i stedet fik seneste nyt om Diesel-mode op under neglene.

Diesel Erotica var ganske vist ikke porno, men bestemt heller ikke skak-resultater: En exotic dancer, rapperen Brooke Candy og modellen Tessa Kuragi blev komprimeret på en zip-fil med titlen ”Italian XXX” og konverteret til en bit torrent-fil.

Derudover blev en kendt profil fra mode-industrien bedt om at downloade det, og en besked blev ved en (tilsigtet) fejl delt på hans sociale medier – ”xxx has downloaded xxx.torrent” file.

Diesel-kampagnen resulterede ifølge Xbiz.com i 5.000 reposts, 2.000 kommentarer og 73.000 downloads af Diesel Erotica-filer – og blev kaldt ”a smart, quick, simple, zero-investment hack”.

Se casen forklaret forneden.

Tilsvarende ros har SuitSupply ikke fået for sit halvnøgne fremstød for Spring/Summer 2014-kollektionen. De mandlige modeller er – næppe så overraskende – iklædt habitter, mens de mange kvindelige modeller, der flokkes om den enkelte mand i bedste/værste fald er iklædt bikinier.

Trykker man på knappen ”Show uncensored”, så ryger kvindernes bikinitoppe (på nogle af billederne).

Muligheden for at holde en relativ påklædt stil gør nu hverken fra eller til: Da SuitSupplys flagskib i New York afholdt en Ask Me Anything-chat i et fashion-forum, blev kampagnen ikke modtaget udpræget positivt, beretter DailyMail.co.uk:

”På hvilken måde er disse kvinder ikke fremstillet som objekter?,” lød et spørgsmål, som nok var retorisk.

”Har I en plan for at stikke ud fra det nuværende over-sexed marketing-billede?,” hed det i en anden kommentar, mens en tredje var mindre spørgende og mere direkte i sit forslag:

”SuitSupply bør fyre sit slibrige PR-bureau, hyre et nyt, identificere sin målgruppe og fokus-gruppe sig hurtigt frem til en ny kampagne, der ikke træder størstedelen af befolkningen over tæerne.”

Hos SuitSupply synes holdningen at være så-slap-dog-lidt-af. I al fald ledsages kampagnen med disse ord:

‘It’s time to cinch up your tie and loosen up your attitude, because Suitsupply’s spring/summer collection is here, and it’s tailor-made for a party.”

https://www.youtube.com/watch?v=543dwUYjfY#t=87