Om man finder årets bedste reklamefilm ved Creative Circle Award eller ved True Award, er der sikkert delte meninger om.
Men dømmer man på fredagens uddeling af Creative Circle Award, så er årets bedste film foreløbig et socialt budskab til biografgængere fra Coca-Cola skabt af Saatchi & Saatchi.
Og uanset om man er til True Award eller Creative Circle Award, så er det en pris, der i særlig grad glæder Saatchi’s nye kreative direktør, Jason Mendes.
Han er kommet til bureauet med en klar opgave, at revitalisere det kreativt og selvom han ikke kan prale af filmene som hans værk, så har han dog nået at være med som bureauets kreative chef under produktionen.
Konceptet var udviklet, før han officielt startede d. 1. december, men færdiggørelsen og produktionen foregik hen over december og januar.
Der er tale om to film, som er skabt af to gamle Partners-drenge: Rune Petersen og Johan Køhler. Tore Frandsen har instrueret.
“Rune og Johan – eller Rohan som jeg plejer at kalde dem – har taget det kreative ansvar stærkt støttet af Rikke Wichmann-Bruun og Maria Dinesen på projektledelsen, og det er fantastisk at komme til et bureau med så gode folk. Det giver stor optimisme i forhold til, at vi kan lykkes med at markere os stærkere fremover,” siger Jason Mendes.
Rune Petersen og Johan Køhler kom begge to til Saatchi i sensommeren 2010 – dengang hvor der var en betydelig trafik af kreative fra Wibroe, Duckert & Partners til Saatchi – bl.a. med Peter Boye som ny kreativ direktør.
En del af dem er forsvundet igen, men Rune Petersen og Johan Køhler har altså holdt ved.
Der var to Coca-Cola inden for samme koncept. Den ene fik guld og der blev faktisk ikke givet mere end to guld i reklame-konkurrencen, mens den anden fik sølv. Det skete i kategorien Film, singles.
Her blev en af Kommunikationsbureauet Københavns film for Læger uden grænser tildelt en sølv. Denne kampagne fik også en sølv i Film, series.
I Film, internet and other screens blev Robert/Boisens Solar charging for Spies belønnet med bronze.
Ialt blev således film fra blot tre kampagner belønnet, og det betyder, at ellers serjsvante Bussen for Midttrafik ikke fik noget ved Creative Circle Award - ud over en shortliste.
Liberation fra UncleGrey for Only blev belønnet i den digitale konkurrence – men måtte også nøjes med en shortliste ved Creative Circle Award.
Heller ikke Netto-kampagnen fra Brandhouse, der blev belønnet som den bedste ved True Award, fik metal med hjem i fredags.
Guldvinderen fra Saatchi og Coca-Cola:
https://www.youtube.com/watch?v=znNju27f_EM
– og sølvvinderen fra Saatchi & Coca-Cola:
https://www.youtube.com/watch?v=pXTZMGJKcsI