Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Coop-brandet skal spille en større rolle i markedsføringen, og til formålet har koncernen valgt to bureauer: et kendt reklamebureau og et kendt dialogbureau.

Coop har fået ny koncernchef i skikkelse af Peter Høgsted, og det får nu indvirkning på, hvordan koncernen samlet set markedsfører sig. Konkret kommer det overordnede brand til at spille en større rolle, og til at realisere dette har man efter en konkurrence med deltagelse af fem bureauer/konsortier valgt at indlede et samarbejde med to bureauer.

Det gælder et konsortium bestående af Robert/Boisen & Likeminded samt RelationshusetGekko.

De kommer til at stå for Coops corporate branding, medlemsprogrammet for de 1,5 million medlemmer og markedsføringen af koncernens egne varemærker, Änglamark, Smag Forskellen og C.

Tidligere har Advice arbejdet med en stor kampagne omkring medlemsprogrammet, og Ocean har håndteret markedsføringen af Änglamark, men begge dele er altså nu flyttet over i det nye bureau-samarbejde.

Opgaven for bureauerne er at skabe en mere fokuseret kommunikation med fælles afsæt for hele koncernen omkring madagendaen og Coop-brandet, hvor det tidligere har været mere fragmenteret.

”Vi vil i den kommende tid skærpe vores branding af Coop på tværs af alle vores 5 kæder, for at fremme vores madmanifest, Sammen om Bedre Mad, der handler om at udvikle madkulturen i Danmark,” siger koncernmarketingchef Carina Neergaard, der har ansvaret for corporate branding i Coop.

Samarbejdet er indgået for en treårig periode, og de første projekter er allerede under udvikling og vil kunne opleves i løbet af de kommende måneder.

“Coop ønsker med sit nye manifest at inspirere danskerne til bedre madoplevelser og gøre det på en måde, så vi alle sammen taler om det. At få lov til at arbejde med et af Danmarks største brands med så store ambitioner gør Coop til lidt af en drømmekunde for os,” siger Søren Christensen, partner i Robert/Boisen & Like-minded.

Det kan i øvrigt tilføjes, at Robert/Boisen og Peter Høgsted kender hinanden fra tidligere, idet bureauet stod bag Democratic Design for Ikea, dengang Peter Høgsted var direktør her.

Adm. dir. Jan Køhler fra RelationshusetGekko ser et stort perspektiv i Coops brede kontakt til danskerne.

“Vi oplever i øjeblikket et paradigmeskifte i branchen, hvor fremtiden kommer til at handle om mere integreret kommunikation og mere nærværende kundeoplevelser. Med Coop’s næsten 700.000 følgere på de sociale medier, 1,5 mio. medlemmer og en daglig eksponering i deres butikker overfor 40 procent af danskerne, har de samtidig en perfekt platform for kommunikation med kunderne,” siger Jan Køhler.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club