To kvinder har spillet en betydelig rolle i den hektiske aktivitet, som Danske Spil her i efteråret har foldet ud på spillemarkedet
Det drejer sig om Mette Dyhr, der har rollen som adm. dir. for Danske Lotterispil, og Linda Frøkjær, der er markedschef. De er begge relativt nye i Danske Spil sammenhæng, men kender hinanden godt fra tidligere.
For 10 år siden var de nemlig begge involveret i en markant succes på det danske dagligvaremarked.
“Vi arbejdede sammen om at skabe Irma City, der blev et hit. Nu skal der så gerne komme nogle flere hit fra os.”
Således lød det, da Bureaubiz mødte dem i forbindelse med lanceringen af det nye spil, Millionlotteriet.
Om det lykkes dem at skabe nogle nye hits, må tiden vise, men de har helt sikkert medvirket til at øge tempoet på det gamle spillemonopol.
I år har de været involveret i tre bureaukonkurrencer, og inden for den første måned efter sommerferien har de stået i spidsen for lanceringen af to store projekter.
Millionlotteriet er det første nye produkt i en årrække fra Danske Spil, og det er sket sammen med et nyt bureau – We Love People, der vandt opgaven efter en konkurrence.
Næsten samtidig gennemførte de en konkurrence på Lotto, og det har nu ført til en helt ny kampagne signeret af Wibroe, Duckert & Partners.
Desuden har Danske Spil netop skiftet mediabureau til Aegis efter et mangeårigt samarbejde med OMD. Her er der dog tale om den samlede Danske Spil koncern, så dette skift kan ikke alene tilskrives Mette Dyhr og Linda Frøkjær.
Da de arbejdede sammen på Irma City i starten af dette årtusind, var Mette Dyhr marketingchef hos Irma og Linda Frøkjær analysechef hos Republica.
Linda Frøkjær var den, der først søgte nye udfordringer, da hun i 2006 skiftede Republica ud med et job som marketingchef hos Carlsberg Danmark.
Her stod hun for udviklingen og lanceringen af Somersby, der blev en så markant succes, at den i 2008 gav førsteprisen ved DRRBs Advertiisng Effectiveness Award.
En pris, som Mette Dyhr også har stiftet bekendtskab med. Hun blev hængende et par år mere i Irma, og var således med, da mange års arbejde med en turn around blev kronet med en 1. plads til Irma ved Advertising Effectiveness Award i 2007 – og en 3. plads til Irma City i samme år.
Linda Frøkjær kom til Danske Spil i begyndelsen af sidste år, mens Mette Dyhr i 2008 havde skiftet Irma ud med Synoptik – et job, som hun så forlod med udgangen af 2010.
De er således blevet samlet igen uafhængigt af hinanden.
“Det viser, hvor lille vores verden er ind imellem,” siger Mette Dyhr, der ser det som et aktiv, at hun kendte en af de folk, hun skulle til at samarbejde med i sit nye job som chef for Danske Lotterispil.
“Vi havde et virkelig godt samarbejde i Irma. Linda er analytisk og skarp – egenskaber, der var gode i detailhandlen, hvor godt købmandsskab er i fokus – og samtidig er hun reklame-musisk. Den kombination er sjælden,” siger Mette Dyhr, der samtidig også er glad for, at Linda Frøkjær har en fortid hos Carlsberg.
“Det er en virksomhed, som vi gerne vil benchmarke os op mod i Danske Spil. Stærk markeds- og forretningsorienteret – men samtidig en stærk tro på brandingens styrke og en ambition om at få det hele til at hænge sammen, så det giver omsætning,” siger Mette Dyhr.
At Linda Frøkjær beskrives som analytisk, er ikke nødvendigvis så mærkeligt. Mens Mette Dyhr er cand. merc. med fokus på markedsføring og strategi er Linda Frøkjær cand. merc. mat.
Før Republica var hun i et par år hos ACNielsen AIM og DSB Regionaltog.
Mette Dyhr har en fortid hos både BT og Canal Digital samt hos Quantum Internationalt i London.
De har således begge tilbragt langt det meste af deres karriere hos stærkt konkurrenceprægede virksomheder. Og nu er de så hos et monopol.
“Monopol er nu ikke et ord, vi bruger,” siger Mette Dyhr og fortsætter:
“Men der er ingen tvivl om, at en af de store opgaver for hele teamet er at sikre, at vi har det drive i hverdagen, som man normalt får, når man har stærke konkurrenter.”