To mediabureauer går reklamebureauer i bedene og skaber indhold

Peter Engholm
25@mail.dk

OMD og PHD bragte to kunder sammen og har selv skabt et stykke ny dansk dramatik målrettet internettet.

Når skuespillerne Nicolaj Kopernikus, Troels Lyby og Lars Ranthe fra den 11. november optræder “på en skærm nær dig”, så tiltrækker de bagvedliggende omstændigheder sig næsten større opmærksomhed end selve indholdet.

Det er nemlig to mediaburauer, PHD og OMD, der har bragt hver sin kunde, hhv. Ekstra-Bladet og Nissan, sammen. Dernæst har bureauerne selv udviklet idé og koncept til kampagnen, der oven i købet lancerer webisodes – dramatik i det såkaldte youtube-format, dvs. 2-4 min. lange afsnit.

“Vi søger at se vores kunder i forbindelse med strategisk tænkte partnerskaber. Nissan stod foran at skulle lancere modellen Qashqai +2 og ville gerne prøve noget nyt, og Ekstra-Bladet vil lancere kanaler på deres web-tv. Begge har en målgruppe, der hedder moderne, urban familiefar,” siger Rikke Grundtvig. Hun er communications director i Fuse/Communication – en enhed under Omnicom Media Group, der betjener både OMD og PHD.

Morten Kristensen, adm. direktør i PHD, supplerer:

“Ekstra-Bladet går ikke ud med en kæmpe, national kampagne for deres web-tv, og Nissan har ikke et stort markedsførings budget, men ved at skabe et fælles – og nok så væsentligt; unikt – indholdsprodukt, så multipliceres budgetterne snarere end blot adderes. Ekstra-Bladet øger brugernes tid på nettet – og kapitaliserer den – og Nissan går derhen, hvor publikum er”.

De to mediabureauer udtænkte idé og koncept til historien om tre mænd, der søger et frirum i et travlt familieliv ved at gå til “badminton”. I stedet kører de rundt i byen – med sportspoloer, svedbånd og vand-spray til at illudere sved – mens de diskuterer mande-emner.

“I modsætning til den far-rolle, der typisk vises i tv-shows, søgte vi en far-identikation, der er cool. Eller bare real life. En mændenes svar på Nynne”, siger Rikke Grundtvig.

En kampagne med et mandligt Nynne-univers som internet-dramatik klinger af kreativitet – og er det muligvis også – men den sædvanlige vej blev ikke benyttet:

“Vi fik Oliver Zahle til at skrive manuskriptet, men vi har ikke haft et reklamebureau involveret. Her handler det om indhold, før det handler om Nissan, Ekstra-Bladet, PHD og OMD”, siger Morten Kristensen.

“Indholdet holdes reklamefrit – bortset fra, at de medvirkende kører i Nissan – og det stiller krav til mediaskinnet. Vi brander via det omliggende, så man på web-tv siden bl.a. har konkurrencer, afstemninger, arkiv og kan bestille prøvetur,” siger Rikke Grundtvig.

De såkaldte webisodes med premiere tirsdag den 11. november sendes i 20 afsnit over fire uger, på alle hverdage.