To nye blandt reklamebranchens rigeste

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Partners/People Group fylder godt på Top 10 listen over bureaubranchens de største formuer. Stabiliteten er stor, men to blev dog skubbet ud.

2010 var for bureaubranchen ikke mere end et godkendt år. Bruttoavancen voksede med et par procent – til gengæld blev der opnået en markant forbedring af indtjeningen.

Det sidste kan bureau-ejerne glæde sig over – i hvert fald de, der optræder på listen over bureaubranchens største formuer i årets rapport fra Dansk Brancheanalyse.

Samlet registrerer Dansk Brancheanalyse en bureaurelateret formue på 2,147 mia. kr., hvilket er en fremgang på 8 pct. Men for de 10 største formuer gik det endnu bedre. Deres samlede formue voksede med knap 12 pct. til over 700 mio. kr.

Stabiliteten er stor på listen, idet de øverste syv pladser er de samme som i 2009. Men i forhold til sidste år er to nye kommet ind på listen.

På 8. pladsen har Peter Bysted kilet sig ind – først og fremmest fordi han har ændret værdiansættelsen af værdipapirer, så den nu er mere realistisk. Det har givet en fremgang på 48 pct.

Peter Wibroe er blevet skubbet ned på 9. pladsen, mens Envison-ejer, Flemming Hald Nielsen også har øget sin formue betragteligt – faktisk med 55 pct., og det har bragt ham ind på en 10 plads. Hans fremgang bygger først og fremmest på et overordentligt solidt overskud i Envision i det seneste regnskabsår. Den primære drift blev næsten fordoblet og samtidig tjente man et pænt millionbeløb på salget af bureauets ejendom.

Dermed skubber Flemming Hald Nielsen AdPeoples Ronnie Job ned på 11. pladsen, mens sidste års nr. 9, Peter Svendsen, er blevet skubbet ned på 12. pladsen.

Helt nye er Peter Bysted og Flemming Hald Nielsen dog ikke i forhold til listen. De var sidst på for året 2007, så måske er det snarere et comeback.

Partners/People Group fylder meget på listen. Ikke bare fordi Jan Duckert er en sikker nr. 1. Henrik Juul er nr. 3, og Peter Wibroe nr. 9. Men Ronnie Jobs 11. plads bygger i vidt omfang på skabelsen af AdPeople i regi af PeopleGroup.

Kigger man på udbyttebetalingen gennem de seneste 10 år, så har Jesper Kunde trukket 87,5 mio. kr. ud mod Jan Duckerts 54,5 mio. og samlet kan han således siges at have bygget en større formue end Jan Duckert. Men Jan Duckerts formue skal så ses i lyset af, at hans bureau altså har dannet grundlag for 4 af de 11 største formuer, der til sammen udgør over 300 mio. kr. – og regner man udbyttebetalingen med, så er tallet over 380 mio. kr.

Man kan selvfølgelig indvende, at Peter Wibroe ikke er særligt aktiv mere i branchen, men det gælder f.eks. også Steen Halbye. Formuerne er dog skabt i branchen, og alle har fortsat en eller anden form for tilknytning til bureauverdenen.

Man kan også spørge, hvor de nye bliver af.

Umiddelbart bør to klart være på vej – hvis ellers deres formuer kommer til at optræde i selskaber, hvor de kan identificeres.

Godt nok er GoViral mere et medieselskab end et reklamebureau, Men Jimmy Maymann og Claus Moseholm er rundet af bureauverdenen, og de solgte i starten af i år deres ejerandele i GoViral for over 500 mio. kr. Det indbringer Jimmy Maymann omkring 150 mio. kr. og Claus Moseholm over 120 mio. Men det bliver først til næste år, at man har en chance for at se effekten i deres personlige selskaber.

Reklamebranchens største formuer – Top 10

  1. Jan Duckert – 118,408 mio. kr., +9 pct.
  2. Jesper Kunde – 95,414 mio. kr., +6 pct.
  3. Henrik Juul – 94,011 mio. kr., +5 pct.
  4. Carsten Kaag – 68,207 mio. kr., + 7 pct.
  5. Jørgen Jønsson – 64,287 mio. kr., +9 pct.
  6. Søren Kenner – 63,813 mio. kr., +11 pct.
  7. Steen Halbye – 56,212 mio. kr., +3 pct.
  8. Peter Bysted – 52,704 mio. kr., +48 pct.
  9. Peter Wibroe – 51,732 mio. kr., +5 pct.
  10. Flemming Hald Nielsen – 51,576 mio. kr.. +55 pct.