Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Fra et lille fynsk reklamebureau og selvstændig - og siden Kreativ Kommunikation på Mediehøjskolen - er to unge danskere på vej ud i verden. Med en Guldløve og en Futurelions fra Cannes i baggagen.

“Hold øje med dem”. Således lyder det klare budskab fra Lars Bastholm, der er nyudnævnt kreativ direktør på Ogilvy’s flagskibs-bureau i New York.

Dem, han rrefererer til, er Peter Ammentorp og Nicolai Villads Løser Smith. Netop færdiguddannede fra Kreativ Kommunikation på Mediehøjskolen.

Og hvilken afslutningsfest er det ikke blevet til.

Midt i sidste uge vandt de to AD’ere guld i Young Lions Media konkurrencen, og fredag fik de så en Futurelions med fra AKQA i konkurrence med 733 ideer fra hele verden (se deres arbejde her).

Hvad de danske bureauer ikke kunne i Cannes i år – det kunne Peter Ammentorp og Nicolai Villads.

Og nu venter verden. Lars Bastholm har ansat dem og tilrettelagt et et-årigt træningsforløb på Ogilvy-kontorer rundt om i verden, før de skal tiltræde som en del af hans kreative stab i New York.

Så han kan sagtens sige, at man skal holde øje med dem, for dette skal man altså hos ham.

Han er ikke det mindste i tvivl om den investering, han foretager i dem efter at have lært dem at kende på det praktikophold, de var på hos ham hen over jul.

“Jeg har sjældent set nogen så skarpe, så hvis ikke man skulle investere i dem, hvem skulle man så gøre det i. Det bliver spændende at følge deres karriere,” siger Lars Bastholm.

Og tænk engang – de kom med til Cannes på en form for wild-card.

TV 2 og Creative Circle udvælger fire Young Lions hold i Film, Print, Cyber og Design ud af de unges konkurrence i Creative Circle Award. Men Peter Ammentorp og Nicolai Villads opnåede kun en nominering i film-konkurrencen.

Til gengæld stod Young Lions Media åben, og her valgte man så at lade de to deltage.

Ikke noget dårligt valg må man sige.

Peter Ammentorp er 27 og før han begyndte på den tre-årige uddannelse på Mediehøjskolen havde han haft, hvad han kalder en lille enmands-butik med grafisk design.

Nicolai Villads Løser Smith er 25 og var ansat på det lille fynske bureau, Red Ink, da han valgte at tage en uddannelse.

De mødte således hinanden på skolen uden at nogen af dem havde et meget målrettet billede af, hvad reklamebranchen er, og hvad de egentlig ville.

At de gerne ville ud i verden tog dog efterhånden form, og det ønske har de reelt haft det seneste år til halvandet.

“Det rykker mere i udlandet og man får mulighed for at beskæftige sig med nogle mere spændende ting,” lyder det fra de to.

Som kommunikations-folk er de nok mest forelsket i den digitale verden og nye teknologier. Uden at det dog fjerner deres fokus på den grundlæggende ide.

“Vi har en stærk tro på, at kommunikation skal involvere og helst involvere. Det skal til for at den virker”.

I Futurelions blev der yderligere uddelt fire trofæer: tre til hold fra svenske Berghs School of Communication og en til et hold fra en tysk reklameskole (se alle arbejder her).

Ud over Peter Ammentorp’s og Nicolai Villads Løser Smith’s Guldløve vandt Nicolas Thomsen og Christian Hansen fra henholdsvis Nørgård Mikkelsen og Designskolen i Kolding, bronze i Young Lions Print.

I Young Lions Film deltog et hold, der også er elever på Kreativ Kommuniktion på Mediehøjskolen. Det drejer sig om Lukas Lund og Andreas Hoff. De vandt ikke noget, men det ændrer ikke på, at man måske i branchen skal til at holde mere øje med, hvad der foregår på skolen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club