Toms tolkede forbrugerne forkert: Julekalender i shitstorm

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Brancheklip: Toms forsøgte sig med en produktudvikling af sin årlige julekalender. Det viste sig at være en dårlig ide.

Inden for medieverdenen har man altid haft en erkendelse af, at man ikke kan spørge læserne om, hvilken avis, de vil have. Laver man en analyse over det og derefter designer en avis i overensstemmelse med det, så fejler den højst sandsynligt.

Den erkendelse kommer man til at tænke på i forbindelse med en historie, der nu er ude om, at Toms er røget i gevaldige problemer på grund af indholdet i firmaets årlige julekalender.

Problemet er, at man i år havde lagt to overraskelser ind bag to af lågerne – nummer 7 og 14. Her kunne kunderne i stedet finde henholdsvis et klistermærke og en skærmklud til en mobiltelefon.

Det har skabt en protest-storm på Toms Facebook-side, fortæller Jyllands-Postens site Epn.dk – bl.a. fra forældre, der fortæller, hvordan deres børn bliver temmelig skuffede over ikke at finde slik.

Toms beklager nu dybt og forklarer på sin Facebook-side, at “baseret på en forbrugerfeedback fra tidligere i år valgte vi at erstatte indholdet i to låger med overraskelser. Det viser sig, at mange alligevel foretrækker kalendere kun med chokolade og slik, så det laver vi om på til næste år.”

Begrundelsen for ændringen var, at man på denne måde kunne gøre julekalenderen attraktiv for hele familien.

Det er dog ikke kun på produktudviklingen, at Toms har problemer med julekalenderen. Produktionen er også gået galt, så der mangler noget i nogle af lågerne. Og det næste er så at få kompenseret de utilfredse på en tilfredsstillende måde.