Af Peter Engholm, journalist

Verdens nok største kreative ungdomskonkurrence, D&AD New Blood Awards, har Pernille Lund og Jonathan Fjord øverst placeret med en Black Pencil. Og der var 10 andre Pencils til danske teams.

Kick start din karriere inden for reklame og design med en award for studerende, nyuddannede og fremadstormende kreative.

Sådan lokker D&AD New Blood Awards med sin pris, og dén chance har 21 danske talenter netop grebet ved at vinde en Pencil af en slags.

Mest iøjnefaldende er Pernille Lund og Jonathan Fjord fra DMJX, der ikke alene vandt en Yellow Pencil for deres arbejde (se link længere nede), men også fik den opgraderet til det ypperste inden for awarden – og for den kreative branche: En Black Pencil.

To andre teams formåede også at vinde en Yellow Pencil:

Louis Petri og Peter Emil Birkvig fra DMJX samt et femkløver fra Reklamelinjen; Mathilde Ytzen Stausholm, Magnus Adrian Rosleff, Anders Rosenvinge, Cecilie Timm og Alberte Wanting.

Overlad det til det engelske sprog, når det sublime skal defineres:

  • Yellow Pencil
    The iconic D&AD Yellow Pencil, awarded only to outstanding work that achieves true creative excellence.
  • Black Pencil
    The ultimate creative accolade, reserved for ground-breaking work. Only a handful of these are awarded each year, if any.

”Det er fuldstændig vanvittigt,” som snart enhver sportskommentator siger – og vendingen kan så passende genbruges her: For vi skal blot to år tilbage for finde endnu et dansk (DMJX-)team, der vandt en Black Pencil i D&AD New Blood Award. Dengang var det Mark Terkelsbøl, Nicolas Housted og Joachim Klintfält, der modtog den ultimative ungdomshæder.

“Vi er så glade på vores nu tidligere studerendes vegne. Og stolte på vores lille uddannelses vegne: Vi har 80-90 studerende på de tre KK-årgange, og vi vinder flere Pencils en skoler med 1000 deltagende studerende,” siger Jesper Hansen, der er faglig koordinator på Kreativ Kommunikation på DMJX, og tilføjer:

“At der lander endnu en Black Pencil i Emdrup er uvirkeligt, men Pernille og Jonathans idé er lige som pad paper helt enkel, og så er deres casevideo fænomenalt eksekveret.”

Omkring 3000 arbejder deltog i årets New Blood, og 177 arbejder blev for halvanden måned siden fundet værdige til en Pencil af slags. 3 Black, 6 White, 28 Yellow, 45 Graphite og 104 Wood Pencils blev uddelt til talenterne.

Den danske høst var 1 Black, 3 Yellow, 2 Graphite og 5 Wood Pencils.

D&AD – New Blood 2021
Danske vindere

Black Pencil

  • The You Tour for 21Grams
    Pernille Lund og Jonathan Fjord, DMJX

Yellow Pencil

  • Cup4Climate for Connect4Climate
    Mathilde Ytzen Stausholm, Magnus Adrian Rosleff, Anders Rosenvinge, Cecilie Timm og Alberte Wanting, Reklamelinjen
  • The You Tour for 21Grams
    Pernille Lund og Jonathan Fjord, DMJX,
  • LingoFlix for YouthLingo
    Louis Petri og Peter Emil Birkvig, DMJX

Graphite Pencil

  • LingoFlix for Duolingo
    Louis Petri og Anne-Mette Christiansen, DMJX,
  • Mainstream Menopause for The Case for Her & Refinery29
    Emilie Haugelund, DMJX

Wood Pencil

  • The Stadium Sink for Connect4Climate
    Len Nguyen og Magnus Søby, Skolen for Visuel Kommunikation
  • ACT-AID for 21Grams
    Louise Lindholm, Alexander Christensen og Julie Tjørnelund, DMJX
  • Hip Hop is Lit for Penguin
    Sophie Amalie Fälling, DMJX
  • The 100th Year of Dreams Coming True for Disney
    Mette Hau Larsen, Pernille Lund og Sally Trier, DMJX
  • Who Dat for Spotify Design
    Magnus Kvolbaek og Asta Scales, DMJX

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club