Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Cannes har slettet ordet reklame på festivalen og indført en helt ny effekt-pris. Prisens første jury-formand bliver en af branchens absolutte spidser. Konkurrencen får mindst en dansk deltager.

TBWAs øverste chef, bestyrelsesformand Jean-Marie Dru, bliver den person, der skal styre den første effekt-pris i mål, når Cannes-festivalen løber af stabelen til sommer.

Det er således en uhyre dreven reklameboss og en af branchens absolutte top-figurer, festivalen har fået med på holdet.

Jean-Marie Dru startede sin karriere i 1971 hos Dupuy Compton (nu Saatchi & Saatchi), hvor han meget hurtigt steg i graderne med ansvar for Procter & Gamble. Siden kom han til Y&R og i 1984 var han med til at stifte BDDP, som fusionerede med TBWA i 1998. I 2001 blev han President og CEO og i 2008 blev han så bureauets formand.

Jean-Marie Dru tilskrives æren for disruption-begrebet, som præger TBWAs arbejde, og han har to gange tidligere siddet i spidsen for en Cannes-jury: film i 1982 og film/press/poutdoor i 1998.

Effekt-prisen er en vigtig nyskabelse for Cannes-festivalen – bl.a. fordi den kan være med til at styrke relationen til kunderne – og festivalens direktør håber, at prisen kan udvikle sig til en af de vigtigste i branchen.

“Vi har altid vidst, at der er en stærk forbindelse mellem effektivitet og kreativitet, og nu har vi chancen for at vise verden, at det arbejde vi skaber, har en håndgribelig indflydelse på vores kunders forretning,” siger Jean-Marie Dru.

I bedømmelsen af de indsendte arbejder vil strategien og ideen indgå med hver 25 pct., mens resultaterne vil stå for de sidste 50 pct.

Kun arbejder, der har været short-listet eller vundet en løve sidste år i en af de mange andre konkurrencer, kan deltage.

Det giver ikke de helt store danske muligheder, men en oplagt er der dog – nemlig Ikeas “testet af hverdagen”

Sunny Beach filmen vandt en bronze i Cannes, og desuden blev hele kampagnen i slutningen af 2010 kåret som den mest effektive kampagne ved uddelingen af AEA (Advertising Effectiveness Award).

Kampagnen er skabt af Hjaltelin, Stahl & Co og Steffen Hjaltelin kan da også fortælle, at den vil blive indsendt til den nye effekt-pris i Cannes.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club