Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: På det netop overståede VL-døgn blev de danske topchefer udsat for et adfærds-eksperiment.

Under overskriften: ’Topchefer elsker damer og store portioner’ fortæller Jyllands-Posten om, hvordan de danske topchefer ved deres årlige VL-døgn blev udsat for et eksperiment omkring adfærdspåvirkning.

Eksperimentet gik ud på at se om også topchefer falder for ’nudging’ – altså at ændre folks adfærd ved at skifte de normale rammer ud.

I topchefernes tilfælde betød det, at man havde opstillet to lyshårede, smukke kvinder ved den midterste dør i Operaen i København, hvor VL-døgnet foregik. Normalt bruger kun 6 procent af Operaens gæster denne indgang.

Topcheferne reagerede – naturligvis, kunne man foranlediges til at sige – på ’udfordringen’ og hele 96 procent gik forbi de andre indgange og hen til den midterste dør, hvor pigerne stod.

Eksperimentet gik endvidere ud på at se om topcheferne også ændrede spiseadfærd gennem valg af tallerken-størrelser. Og det gjorde de såmænd også.

Der var to tallerkenstørrelser og de der tog den store tallerken fyldte mere op på den, end dem der tog den lille tallerken. Eller sagt med andre ord: den lille tallerken førte til en madreduktion på 26 procent. Når det er topchefer, skald er selvfølgelig helst være økonomi – og avisen opregner, hvad man kan spare i f.eks. ens tor kantine i forhold til f.eks. madspild. (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 13).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club