Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Brancheklip: Efteråret har allerede vist sig hårdt for bureaubranchen, og spørger man topcheferne, så er der ingen grund til at nære for store forhåbninger til 2013.

Virksomhederne er netop nu ved at lægge budgetter for næste år, og det varer ikke længe, før de første trendsmålinger for mediemarkedet kommer frem.

Men måske rummer Børsen allerede i dag den første lille trend-måling. Greens Analyseinstitut har spurgt 631 topchefer, og en tredjedel har oplevet, at ordrebøgerne er skrumpet i forhold til for et år siden. Børsen har talt med en række topchefer, og konstaterer på den baggrund, at “Sortsyn plager virksomheder i 2013”.

Budskabet kommer lige oven på, at DRRB i går kunne fortælle, at Mediaindexet for september viser et fortsat markant fald på mediamarkedet.

Ifølge Børsen var der forhåbninger om, at 2013 skulle være året, hvor økonomien igen begyndte at lysne. Nu lyder topchefernes forventninger på, at 2013 i bedste fald bliver som 2012, og det kommer til at præge virksomhedernes budgetter.

“I nogle industrier går man bare ud fra, at der ingen vækst er overhovedet, så toplinjen bliver flad. Så er udfordringen at forsvare marginalerne, og det giver mere fokus på effektivisering og omkostningsstyring,” siger Vagn Sørensen, der er formand i flere store selskaber, til Børsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club