Af Peter Engholm, journalist

Forsikringsselskabet opdaterer sit logo, for den akvarel-inspirerede blomst fra 1980’erne fungerer ikke digitalt. Ordene ”Forsikring” og ”Pension” forsvinder.

Topdanmark lancerer nu en tidssvarende version af sit klassiske logo med blomsten, for det skal kunne fungere i alle nye digitale kanaler. Blomsten har været en del af Topdanmarks logo i 47 år, og den står ifølge Topdanmark for mange både kunder og medarbejdere som et symbol på selskabets DNA.

Blomsten forsvinder ikke, men opdateres. Den nuværende akvarel-inspirerede blomst blev tegnet sidst i 1980erne, men med sine flossede kanter fungerer den ikke godt digitalt.

Samtidig passer farverne ikke til Topdanmarks nye visuelle udtryk, og det betyder samtidig et farvel til ”den ellers af mange elskede grønne prik i midten”, som Topdanmark skriver i en pressemeddelelse.

Forklaring er fjernet
”Topdanmark har en lang og stolt historie, men vi er samtidig midt i en rivende digital udvikling, der skal gøre os til fremtidens forsikringsselskab. Vi tager vores historie og vores værdier med os, samtidig med at vi forandrer og fornyr os, så vi står skarpt, når vi møder vores kunder i alle digitale kanaler”, siger Jens Green, marketingdirektør i Topdanmark.

Logoet er også renset for de to områdeord ‘Forsikring Pension’. Man vil stadig gerne stå ved det, men selskabet er mere end det. Forretningsudviklingen går mod mere fokus på sundhed, forebyggelse og sikring, og der kommer stadig flere produkter, der ligger uden for selve kerneforretningen forsikring og pension.

”Vi har introduceret en række teknologiske og digitale serviceydelser som eksempelvis Sundhedshjælp og Leakbots. Tiden er derfor inde til, at Topdanmark-navnet godt kan stå alene uden at forklare, hvad vi har på hylderne”, siger Jens Green.

Har selv skabt logoet
Topdanmarks marketingteam har arbejdet med at skabe et mere rent og enkelt logo, der først og fremmest fungerer godt på de mange forskellige digitale platforme. Udover forenklingen af blomsten er skrifttypen i ’Topdanmark’ også ændret, så teksten visuelt står mere markant og er nemmere at læse, når logoet præsenteres meget småt.

Det nye Topdanmark-logo skal i den kommende periode nu implementeres alle de mange steder, hvor logoet optræder. Logoet findes på alt fra Topdanmarks hjemmesider, sociale medier og mailsignaturer til flag, brevpapir og messematerialer. Derfor er det ikke en udskiftning, som sker fra den ene dag til den anden. Det bliver en løbende udskiftning, der begynder på de digitale platforme, hvor synligheden er størst.

Det gamle og nye logo

Den nye blomst uden den grønne prik i midten

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club