Turisme-fremgang kræver fælles markedsføring

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Hvis dansk turisme skal vinde markedsandele, kræver det en fælles strategisk markedsføring og branding. Samt brug af digitale medier.

Hvis dansk turisme skal vinde internationale markedsandele og bidrage til vækst- og jobskabelse, kræver det først og fremmest, at alle aktører i branchen samles om en fælles national strategi.

Det fastslår vækstteamet for Turisme og Oplevelsesøkonomi, der blandt andre tæller Jan Olsen, som er tidligere formand for reklamebureauernes brancheorganisation, Kreativ & Kommunikation (dengang DRRB) og nu adm.dir. i VisitDenmark.

Vækstteamet kommer med 8 anbefalinger i den nye rapport og to af dem handler om kommunikation:

En fælles strategisk markedsføring og branding

  • Fælles strategisk markedsføring af Danmark som rejsemål på de prioriterede nærmarkeder og udvalgte nye vækstmarkeder
  • Internationale markedsføringsinitiativer skal koordineres med VisitDenmark
  • Kravet til VisitDenmarks medfinansiering af markedsføringsinitiativer skal være mere fleksibelt
  • Tværministerielt samarbejde om en fælles international branding af Danmark på tværs af kultur, eksport, investeringsfremme og turisme
  • Det internationale tværministerielle presseinitiativ skal genetableres

Digitalisering og ny markedskommunikation

  • Digitale medier og nye kommunikationsformer skal anvendes offensivt i brandingen og markedsføringen af Danmark
  • Der skal udvikles et landsdækkende elektronisk bookingsystem for turismeoplevelser
  • Der skal fortsat arbejdes for at sikre mobildækning i hele landet

De øvrige anbefalinger går på:

  • en revitalisering af dansk kystturisme
  • styrket international tilgængelighed
  • flere kultur-, viden- og sportsbegivenheder til Danmark – hvor man anbefaler at der udarbejdes en national eventstrategi
  • service og produktivitet skal løftes
  • bedre rammebetingelser

Vækstteamet består af

  • Adm. direktør Dorte Krak, Arp-Hansen Hotel Group (formand)
  • Direktør Lisette Vind Ebbesen, Skagens Museum
  • Adm. direktør Jan Haapanen, Novasol
  • Professor og centerleder Anne-Mette Hjalager, Syddansk Universitet
  • Adm. direktør Lars Bernhard Jørgensen, Wonderful Copenhagen
  • Adm. direktør Lars Liebst, Tivoli
  • Direktør Lars Lundov, Sport Event Denmark
  • Direktør Anna Porse Nielsen, Manto A/S
  • Adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark
  • Adm. direktør Georg Sørensen, Herning Messecenter

 (Berlingske Business, p. 10-11)