Hvis dansk turisme skal vinde internationale markedsandele og bidrage til vækst- og jobskabelse, kræver det først og fremmest, at alle aktører i branchen samles om en fælles national strategi.
Det fastslår vækstteamet for Turisme og Oplevelsesøkonomi, der blandt andre tæller Jan Olsen, som er tidligere formand for reklamebureauernes brancheorganisation, Kreativ & Kommunikation (dengang DRRB) og nu adm.dir. i VisitDenmark.
Vækstteamet kommer med 8 anbefalinger i den nye rapport og to af dem handler om kommunikation:
En fælles strategisk markedsføring og branding
- Fælles strategisk markedsføring af Danmark som rejsemål på de prioriterede nærmarkeder og udvalgte nye vækstmarkeder
- Internationale markedsføringsinitiativer skal koordineres med VisitDenmark
- Kravet til VisitDenmarks medfinansiering af markedsføringsinitiativer skal være mere fleksibelt
- Tværministerielt samarbejde om en fælles international branding af Danmark på tværs af kultur, eksport, investeringsfremme og turisme
- Det internationale tværministerielle presseinitiativ skal genetableres
Digitalisering og ny markedskommunikation
- Digitale medier og nye kommunikationsformer skal anvendes offensivt i brandingen og markedsføringen af Danmark
- Der skal udvikles et landsdækkende elektronisk bookingsystem for turismeoplevelser
- Der skal fortsat arbejdes for at sikre mobildækning i hele landet
De øvrige anbefalinger går på:
- en revitalisering af dansk kystturisme
- styrket international tilgængelighed
- flere kultur-, viden- og sportsbegivenheder til Danmark – hvor man anbefaler at der udarbejdes en national eventstrategi
- service og produktivitet skal løftes
- bedre rammebetingelser
Vækstteamet består af
- Adm. direktør Dorte Krak, Arp-Hansen Hotel Group (formand)
- Direktør Lisette Vind Ebbesen, Skagens Museum
- Adm. direktør Jan Haapanen, Novasol
- Professor og centerleder Anne-Mette Hjalager, Syddansk Universitet
- Adm. direktør Lars Bernhard Jørgensen, Wonderful Copenhagen
- Adm. direktør Lars Liebst, Tivoli
- Direktør Lars Lundov, Sport Event Denmark
- Direktør Anna Porse Nielsen, Manto A/S
- Adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark
- Adm. direktør Georg Sørensen, Herning Messecenter
(Berlingske Business, p. 10-11)