Top-Toy: Ny marketingorganisation og et bureauskift i stilhed

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Top-Toy, der står bag FætterBR, har i stilhed forladt Advance og fundet et andet bureau. Samtidig har man omorganiseret marketing til tre afdelinger og udnævnt en chef for hver af dem.

CMO Thomas Meng, der kom til Top-Toy fra legetøjsgigantens bureau, Advance for omkring to et halvt år siden, har i løbet af forsommeren reorganiseret marketingafdelingen for at blive bedre tunet til at agere i omni-channel.

Samtidig har Top-Toy skiftet det bureau ud, som de har brugt de seneste fire år. Et nyt bureau er fundet – det blev Marketsquare, og premieren på samarbejdet kommer i forbindelse med kommende produktlanceringer.

Hidtil har der hos Top-Toy været et marketing team til hver af de to brands, Fætter BR og ToysRUs. Desuden var afdelingen delt op i teams, der tog sig af de forskellige markedsføringsdiscipliner.

Nu er siloerne både mellem de to brands, de forskellige lande og de forskellige discipliner brudt ned og erstattet af tre teams, der alle skal tænke digitalt i alt, hvad de gør.

Det ene team, CRM & Omnichannel Development er ledet af CRM & Omni Channel Development Manager, Jacob Borup. Teamet arbejder med konceptudvikling samt med de forskellige platforme.

Det andet team Marketing Campaign Management, er ledet af Marketing & Campaign Management Manager, Thomas Bundgård, og står for al planlægning. De er bindeleddet mellem produktsiden og salgssiden (butikkerne).

Det tredje team, Marketing Execution, er det team, der eksekverer de forskellige kampagner, som besluttes af Marketing Campaign Management. Det er ledet af Marketing Execution Manager, Kim Scheuer-Nielsen.

Samtidig er de enkelte teams ansvarlige for markedsføring i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Tyskland.

Ændringerne har til formål at gøre organisationen mere kompetent og operere mere effektivt.

”Vi reorganiserede marketing for at gøre virksomheden klar til at operere mere effektivt i denne omnichannel-verden”, siger CRM & Omni Channel Development Manager, Jacob Borup og fortsætter:

”Vi var tidligere alt for silo opdelte i forhold til digital marketing og den mere traditionelle del af marketing disciplinen. Vi forsøger med den nye organisation at mikse de to sider, så alle tænker produktudvikling og marketing ind i alle kanaler.”

I al stilhed har Top-Toy sagt farvel til Advance, der vandt kunden fra Brandhouse tilbage i 2010. I stedet bruger de nu Marketsquare, der kommer med et oplæg til nye produktlanceringer til efteråret.

En af produktlanceringerne, som allerede er godt på vej, er en app, som kan stille indhold til rådighed for børn, så de får nemt ved at lave en ønskeseddel. App’en skal være klar inden jul.

Top Toy bruger desuden digitalbureauet Marvelous samt på mediebureausiden IUM.

I forbindelse med omorganiseringen er afdelingen formindsket med fire personer og består nu af 26 medarbejdere.