Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Top-Toy, der står bag FætterBR, har i stilhed forladt Advance og fundet et andet bureau. Samtidig har man omorganiseret marketing til tre afdelinger og udnævnt en chef for hver af dem.

CMO Thomas Meng, der kom til Top-Toy fra legetøjsgigantens bureau, Advance for omkring to et halvt år siden, har i løbet af forsommeren reorganiseret marketingafdelingen for at blive bedre tunet til at agere i omni-channel.

Samtidig har Top-Toy skiftet det bureau ud, som de har brugt de seneste fire år. Et nyt bureau er fundet – det blev Marketsquare, og premieren på samarbejdet kommer i forbindelse med kommende produktlanceringer.

Hidtil har der hos Top-Toy været et marketing team til hver af de to brands, Fætter BR og ToysRUs. Desuden var afdelingen delt op i teams, der tog sig af de forskellige markedsføringsdiscipliner.

Nu er siloerne både mellem de to brands, de forskellige lande og de forskellige discipliner brudt ned og erstattet af tre teams, der alle skal tænke digitalt i alt, hvad de gør.

Det ene team, CRM & Omnichannel Development er ledet af CRM & Omni Channel Development Manager, Jacob Borup. Teamet arbejder med konceptudvikling samt med de forskellige platforme.

Det andet team Marketing Campaign Management, er ledet af Marketing & Campaign Management Manager, Thomas Bundgård, og står for al planlægning. De er bindeleddet mellem produktsiden og salgssiden (butikkerne).

Det tredje team, Marketing Execution, er det team, der eksekverer de forskellige kampagner, som besluttes af Marketing Campaign Management. Det er ledet af Marketing Execution Manager, Kim Scheuer-Nielsen.

Samtidig er de enkelte teams ansvarlige for markedsføring i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Tyskland.

Ændringerne har til formål at gøre organisationen mere kompetent og operere mere effektivt.

”Vi reorganiserede marketing for at gøre virksomheden klar til at operere mere effektivt i denne omnichannel-verden”, siger CRM & Omni Channel Development Manager, Jacob Borup og fortsætter:

”Vi var tidligere alt for silo opdelte i forhold til digital marketing og den mere traditionelle del af marketing disciplinen. Vi forsøger med den nye organisation at mikse de to sider, så alle tænker produktudvikling og marketing ind i alle kanaler.”

I al stilhed har Top-Toy sagt farvel til Advance, der vandt kunden fra Brandhouse tilbage i 2010. I stedet bruger de nu Marketsquare, der kommer med et oplæg til nye produktlanceringer til efteråret.

En af produktlanceringerne, som allerede er godt på vej, er en app, som kan stille indhold til rådighed for børn, så de får nemt ved at lave en ønskeseddel. App’en skal være klar inden jul.

Top Toy bruger desuden digitalbureauet Marvelous samt på mediebureausiden IUM.

I forbindelse med omorganiseringen er afdelingen formindsket med fire personer og består nu af 26 medarbejdere.

Kommentarer

  1. For god ordens skyld skal det nævnes, at det var ADVANCE der den 2.6 sagde ”et stille farvel” til Top Toy og ikke omvendt.

    Held og lykke med det nye samarbejde.

    Venlig hilsen
    Claus Wittenborg
    ADVANCE
    Adm. Direktør

  2. Det var da rigtig godt at du lige fik det sagt Claus…

    Glimrende eksempel på hvordan man kommer ud af et kundeforhold med æren i behold og den gode orden genbalanceret – godt klaret!

    Bedste hilsener
    Jesper

  3. @ Jesper
    Du er da en mærkelig snegl, hvis ikke du kan se at Claus Wittenborgs indskud er både relevant og nødvendigt. For ADVANCE betyder de at de ikke har tabt til nogen og for Marketsquare betyder det at de har vundet, men ikke over ADVANCE.

    Som Adm. Dir kan Claus Wittenborg da ikke have svævende i luften at de er blevet vraget til fordel for Marketsquare. ADVANCE er et konsulenthus som sælger sig på deres høje strategiske niveau. Marketsquare er et produktionsbureau kommet ud af SP1 til SP9, efter at hvert enkelt tal er gået ned.

    Ejet af Berlingske, skabt til at producere tilbudsaviser i Singapore. Har tabt 10 millioner indenfor de sidste 5 år, men genvundet 3,4 millioner det seneste år, simpelthen fordi Thrane Møllers forvandling fra Singapore til RepuBilka nummer to er lykkedes. Og for det skal han have ros.

    Flot at det er lykkedes for så få millioner, at overbevise en virksomhed som TopToy.

  4. Helt enig med Philip. Efter at have læst artiklen var jeg yderst forvirret over, hvordan f… det kunne lykkes. Det kunne det så heller ikke.

    Marketsquare har ikke vundet kunden fra Advance. Marketsquare har aldrig haft fokus på strategisk kommunikation, forretningsudvikling, koncept eller platforme. Det er rendyrket tilbudsaviser, taktisk kommunikation, priser og splatter; og derfor fatter man jo heller ikke, hvis de har vundet over Advance på den kunde. Men det har de så heller ikke, og det har naturligvis betydning for forståelsen af artiklen.

  5. @phillip for opfattelsen af artiklen og dit indspark er der en vigtig vinkel du ikke belyser. SP3 var ganske rigtig et produktionsbureau – fuldstændig som Marketsquare er i dag. SP3 var fremsynet og markedsledende på mange kanter – og var derved godt nok til at Berlingske fandt interesse i at købe SP3. Marketsquare har ganske flotte tal, ros til Trane Møller for at blive Berlingskes eget bureau, i en lejlighed hos Berlingske til 1/3 del husleje og med en reducering af omkring 30-40 medarbejdere. For øvrigt tillykke med en ny kunde, de øvrige var alle fra SP3 tiden.

  6. it is like Problem is along with LG ELECTRONICS By take note RD400, weekly again by mistake a number of data as well as declare many program data file or perhaps operators point out wiped currently anytime my spouse and i wordpress plugin LOCAL AREA NETWORK cable notebook usually do not identify this. You should recommend similar to operators have to be mounted or perhaps precisely what??
    canada goose vest http://www.epiphanychurch.net/index_files/canadagoosesale.asp

  7. My spouse and i strongly believe the cornerstone on your predicament while using RIAA. $1M for 7 songs is definitely absurd. How could they have got apart with this looting regarding too long? I actually trust and also hope that you simply all are productive in such cases and the court procedures usually are reside so your RIAA may be revealed for the Shylocks which they and their lawyers/advisers are.
    north face jackets on sale http://svayam.com/northface.asp

  8. Nu er toptoy ikke strategisk tænkende. Den styres af familie hvor ingen har taget en videregående uddannelse. Deres markedsføring har altid været tilbudsaviserne som Henrik gjørup lavede og som jo virkede i deres tid. Toptoys indtjeningsevne har været faldende i tyve år imens kæden har vokset. Peter og Lars,gjørup ha slet ikke formået at vende udviklingen.

  9. Mon der snart kommer en nyhed om at kæden er solgt, eller virker det til der ikke er interesserede købere. Kæden skulle nok være solgt for 10 år siden da den var veldrevet af Henrik. Et trist eksempel der viser man aldrig skal overdrage en virksomhed til 2. generation som er kommet for let til tingene.

  10. @Andersen
    helt enig det virker som om der ikke er interesserede købere.
    Der er ingen tvivl om at Gjørupperne og Tuneorganisationen vil blive sendt helt ud af virksomheden. Der er ingen i 2. generation som har anden uddannelse end en middelmådig studentereksamen.
    Derudover er der mange fra den øvrige ledelse som er opvokset under Henriks detaljestyre og en kapitalfond ved godt man ikke tjener penge på den slags pjat.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club