Af Peter Engholm 25@mail.dk

Saatchi & Saatchi LA og Toyota har fået ørerne i maskinen med et sagsanlæg på 50 mio. kr. Nu er det lidt-for-dynamiske par ude med en ny, lidt sær, film.

“Jeg tror, at selv den mest kyniske, anti-reklame-agtige fyr vil anerkende dybden og længden i vores arbejde,” sagde Alex Flint, kreativ direktør i Saatchi & Saatchi LA.

Det var dengang – i 2008, da bureauet iværksatte en kampagne for Toyota Matrix. Modellen var målrettet mænd i 20erne, der elsker at lave fis med deres venner.

Og fisen bestod i at iscenesætte en chikane, forårsaget af en “Sebastian Bowler”, en 25-årig britisk hooligan med et tungt alkoholforbrug og en pitbull ved navn Trigger.

Sjov og ballade … nej, ikke rigtigt, mener Amber Duick, der uvidende blev tilmeldt løjerne af nogle venner. Og som levede i fem dages helvede med sms’er, opkald, mails og videoer fra Bowler.

Nu siger hun tak for sidst i form af et alt-andet-end-iscenesat sagsanlæg på 10 mio. dollars – eller godt 50 mio. kr. – for “intentional infliction of emotional distress; unfair, unlawful, and deceptive trade practices; and negligent misrepresentation,” blandt andet.

Sagsøgte er Toyota, bureauet og ikke færre end 50 navngivne personer, der var involveret i kampagnen.

I det lys virker Toyota og Saatchi & Saatchi LA’s seneste samarbejde anderledes harmløst – nærmest lidt spøjst.

Det sker i denne film, hvor 18 dansere klamrer sig til hinanden og udgør – med forbavsende lidt brug af special effects – én stor person, som man følger gennem morgenens rutiner.

Der er sammenhængskraft, indtil han træder ud af døren og får øje på den nye, store Prius famile – den originale, den større, den mindre og dén med stikket. Så fordeler dansetruppen sig i bilerne.

Fikst – og uden sagsanlæg.

Se i øvrigt behind-the-scenes filmen her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club