Træt af magre tider i reklamebranchen? Ta’ til Norge

Peter Engholm
25@mail.dk

Få lande bruger flere penge på reklame pr. indbygger end Norge. Danmark er længere nede på listen – dog stadig i Top10 – og det har nordmændene flere forklaringer på.

Høje priser og lille konkurrence. Det er blandt forklaringerne på, hvorfor Norge ligger i verdenstoppen – og nr. 1 i Europa – når det gælder reklameforbrug pr. indbygger.

Sidste år blev der købt reklame i Norge for 450 euro pr. indbygger, svarende til 3.360 kr. Det viser tal fra det svenske IRM, Institut for Reklame- og Mediestatistik, og beløbet bringer nordmændene op på en global 3. plads efter Hong Kong og Australien.

Selv om Sverige og Danmark umiddelbart godt kan være med i højt reklameforbrug – med hhv. en 7. og 9. plads på verdensranglisten – så er der langt op til toppen, idet vi og svenskerne bruger ca. 2.300 kr. pr. indbygger på reklame.

Da de nordiske lande er relativt små i indbyggertal, er høje placeringer ikke nødvendigvis lig med store budgetter – hvilket danske bureauer kan skrive under på.

Europamesterskabet i reklameforbrug skyldes ikke kun høje priser og lille konkurrence. Den daglige leder af reklameforeningen Kreativt Forum, Benedikte Løvdal, siger til Kampanje.com, at reklamebranchen er blevet bedre til at dokumentere afkastet på reklame. Dertil kommer, at finanskrisen har ramt Norge i relativt beskedent omfang, så forbruget er højt og optimismen stor.

”En anden tolkning end den økonomiske kan være, at lande som Sverige og Danmark er kommet længere end os inden for ikke-betalte medier. At de bruger flere penge på eget indhold og færre på at købe reklameplads,” siger Benedikte Løvdal.

Tallene fra IRM dækker udelukkende den købte reklameplads i medierne.