Af Victoria Dahl Understrup, Redaktionsassistent
Train Your Brain, sådan lyder det i Sats januar-kampagne. Foto: sats.com

Januar måned er nytårsforsættenes højtid. Der skal trænes baller og lår. Og der skal spinnes. På Bureaubiz er vi interesserede i fitnesskædernes markedsføring af netop januar og månedens mange nytårsforsæt. Vi har spurgt SATS, LOOP Fitness og Fitness World, hvad de gør i januar, der adskiller sig fra årets resterende 11 måneder.

Lad os starte med Sats. Sats er en af Skandinaviens helt store fitnesskæder med 700.000 medlemmer.

De har mange besøgende hver dag – og faktisk også hele året rundt. Forestillingen om et fyldt spinninglokale og fyldte løbemaskiner i januar er måske bare netop det – en forestilling? For et så stort boom i medlemstal og besøgende i netop januar oplever Sats faktisk ikke. Susanne J. Dam, marketing manager i Sats, uddyber: “Når vi ser på træningsmønstre, ser vi til stadighed, at flere og flere er mere aktive hele året.”

Hun anerkender dog, at der med begyndelsen af et år følger en række nytårsforsæt. Og hun uddyber, at de ofte handler om “at tabe sig, begynde at træne og stoppe med at ryge.”

Til det fortæller hun, at Sats selvfølgelig har et ansvar: “Vi mener, at vi har et samfundsansvar, og det er vores ambition at sætte et aktivt liv på dagsordenen. Træning og fysisk aktivitet er ikke en selvfølge i alles hverdag. SATS vil bidrage til at øge danskernes folkesundhed og inspirere og motivere flere mennesker til at være aktive i hverdagen.”

Train your Brain med SATS
Det er deres januar-kampagne, ‘Train your Brain’, et rigtig godt eksempel på. 

 
De er gået sammen med hjerneforsker og læge Ole Petter Hjelle for at undersøge sammenhængen mellem en aktiv krop og en stærk hjerne. 

I filmen taler de om én pille, der mindsker sygdomme som demens og depression, giver dig bedre opmærksomhed og sandsynligvis gør dig mere intelligent. Pillen findes ikke – men med fysisk aktivitet kan du opnå det helt samme. Sådan siges det i Sats’ kampagnefilm ‘Train your Brain’. 

“Vi ønsker med vores januar-kampagne at flytte fokus fra vægt og kroppen for i stedet at inspirere og informere…” – Susanne J. Dam.

Susanne J. Dam fortæller om kampagnen, at de “næsten ikke taler om træning i traditionel forstand, men tager udgangspunkt i, hvordan fysisk aktivitet påvirker hjernen positivt.” 

Hun uddyber: “Vi ønsker med vores januar-kampagne at flytte fokus fra vægt og kroppen for i stedet at inspirere og informere om, hvordan et aktivt liv forbedrer hukommelsen og koncentrationen, skaber glæde og mindsker stress.” 


Rundt omkring i landets SATS-centre kan I finde kampagneplakaterne ovenfor. 

Sats’ vision er ‘making people healthier and happier’, og deres mål er at fortsætte med at inspirere flere danskere til at træne for at blive mere sunde og glade.

I forbindelse med deres kampagne har de lanceret en peptalk med hjerneforsker Ole Petter Hjelle, som fokuserer på at få mennesker op af sofaen og i stedet bruge tiden på at motionere og dermed fokusere på deres helbred.

Susanne J. Dam forklarer også, at de er de eneste, der tilbyder PT Start til alle medlemmer. 

SATS’ startside på sats.com.

Som billedet viser, kører Sats for øjeblikket en gratis oprettelse – og oven i hatten en PT Start, hvor nye medlemmer tilbydes en time med en personlig træner.

Til det udtaler Susanne J. Dam: “Det giver en tryg start for nye medlemmer. Vi ved, at det gør hele forskellen for, at vores medlemmer kommer godt i gang og oplever succes med deres træning. Vores statistikker viser tydeligt, at det hjælper flere mennesker med få en god træningsrutine og fastholde den.”

LOOPs januarsmarkedsføring  
Loop Fitness er en dansk fitnesskæde med centre over hele landet. Deres første center var i Viborg og gik under navnet Loop Cirkeltræning.

Lotte Winther Kappel, marketing manager i Loop Fitness, forklarer til Bureaubiz, at de “afgjort oplever en stor tilstrømning af nye medlemmer på den her tid af året, og det potentiale udnytter vi med at tilbyde nye medlemmer indmeldelse til kampagnepris.”

LOOP Fitness’ startside på loopfitness.dk.

Januar er den tid på året, hvor folk gør status og tager beslutninger om at få gjort noget ved de ting, de længe har overvejet at gøre noget ved, fortæller Lotte Winther Kappel: “Et nyt år er den anledning, der skal til for mange.”

Ligesom Sats oplever Loop Fitness, at medlemmer bliver året ud, og at deres træning er stadig. “Man kunne måske forestille sig, at de, der kommer ind i januar, hurtigere var ude igen, fordi nytårsforsættet så ikke holdt, men det oplever vi ikke umiddelbart,” fortæller Lotte Winther Kappel.

Slap af og træn med Loop
Loop Fitness har ved årsskiftet lanceret en ny brandidentitet, som de har udviklet i samarbejde med Envision. Som en del af Loop Fitness’ nye brandidentitet har de lancereret konceptet ‘Slap af og træn’.


“Under pay-off’et ‘Slap af og træn’ kommer vi med en ny billedstil og ny kommunikation, som i højere grad viser helt almindelige mennesker uden filter,” fortæller Lotte Winther Kappel.  

 

De medvirkende i deres nye film og billeder er Loop Fitness’ egne medlemmer. Lotte Winther Kappel uddyber: “På film og billeder har vi castet vores egne medlemmer for at give kommunikationen troværdighed og understrege budskabet om, at træning er for helt almindelige mennesker med helt almindelige kroppe og helt almindelige målsætninger om at få dyrket lidt motion for sundhedens skyld.”

Loop Fitness vil gerne fortælle, at fitness er for alle – og det gør de med ‘Slap af og træn’.

Nytår hos World
Fitness World er også en dansk fitnesskæde – og faktisk Danmarks største med 470.000 medlemmer. 

Hos Fitness World er sundhed 2020s fokus. Charlotte Nordland, PR & communications manager, fortæller, at Fitness World sidste år gik i luften med en ny strategisk kommunikationsplatform.

Hun uddyber: “Helt grundlæggende handler sundhed for os om at have det godt, ikke kun fysisk, men også mentalt og socialt. Med dette mindset, er vores ambition med kommunikationen og den service, vi tilbyder ,at hjælpe danskerne med at skabe sunde og understøtte en sund og aktiv livsstil.”

Og januar er som sagt en måned, hvor flere melder sig ind og sætter kurs mod træningscentret. Charlotte Nordland fortæller Bureaubiz, at de naturligvis gerne vil hjælpe danskerne ind i den gode træningsvane: “Vi tilbyder bl.a. fire ugers introforløb til både nye og eksisterende medlemmer, der skal understøtte de gode vaner og træne med andre på samme niveau, med hjælp fra en personlig træner.”


Fitness World er for alle niveauer – for nye såvel som gamle medlemmer. 

I tillæg til Fitness Worlds tilbud om fire ugers introforløb har også deres seneste kampagnefilm de sunde vaner i fokus: ‘Kom ind i vanen med Fitness World’. 

 

Fitness World starter året ud med at fortælle danskerne og sine medlemmer, at man kan nå langt med en stærk vilje – men endnu længere med en stærk vane. 

Charlotte Nordland uddyber: “Hovedpersonen gør sit for at komme ind i en god træningsvane. Det kommer til udtryk i og med, at vedkommende lægger træningstøjet frem til dagen efter for at gøre det så nemt som muligt at komme af sted og ned i træningscentret. Et simpelt trick og en indsigt, som vi ved, kan inspirere mange til at komme af sted og være med til at understøtte etableringen af vanen.”

Loop Fitness, Sats og Fitness World har været effektive ved årsskiftet. Men mon deres januarkampagner får flere til træning? Og hjælper deres medlemmer med at opnå deres nytårsforsæt?  

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev