Af Peter Engholm 25@mail.dk

VW hitter lige nu ved at strø stjernekrigsglans over en dreng, Chevrolet har været i genbrug’sen, og Honda lader rim og eftertanke komme før bilen.

Volkswagens seneste reklame for 2011-udgaven af Passat er allerede et monsterhit: 395.000 havde set den inden for 20 timer, og 635.000 inden for 21 timer. Det er historien om mini-Darth, der bruger sine evner i huset – forgæves, indtil far kommer hjem …

En charmerende sag fra Deutsch USA – og trist, fordi en Passat i USA tilsyneladende kan fås for godt 110.000 kr. (før lokale skatter). Der gøres samtidig elegant brug af John Williams’ “Imperial March” fra Starwars-filmene.

Knap så elegant er Chevrolet og Goodby, Silverstein & Partners’ brug af Transformers-effekterne i denne sag, der varmer op til søndagens Superbowl. Det er både fristende og forståeligt at blive inspireret, når nu en Camaro har en fremtrædende rolle i de to populære Transformers-film – og med en tredje på vej til sommer. Men dén inspiration gjorde Chevy brug af i diverse spots allerede ved den første Transformers-film i 2007.

I filmen bliver en Camaro knotten over at blive slået på af en forhandler-maskot, forvandler sig til Bumblebee – og tilbage igen, for til sidst at fræse ud af billedet. “Never mess with a Chevy, dude” lyder en tilskuerkommentar, før man bliver præsenteret for det, der i efteråret blev kaldt for verdens værste slogan: Chevy runs deep.

Herfra kan det kun blive subtilt, og det bliver det godt nok også med en rimende og underfundig Garrison Keillor, der spinder en ende over livets uforudsigelighed. Den egentlige hovedperson, Honda Jazz, må pænt vente i næsten et minut i Wieden+Kennedys animationsfilm, før den bliver præsenteret som produktet fra nogen, der rent faktisk har tænkt over tingene.

Og ud igen med Jazz’en, for de sidste sekunder bruges på at fortælle om en app, som gør det muligt for seerne – uanset skærm – at “fange” de animerede figurer (ved at føre iPhonen henover skærmen) og lege videre med dem. Ikke at det virkede, da jeg sad og swirpede som en gal, men det er da cool tænkt.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club