Tre bureauer bag markant offensiv på Arlas mælke-brands

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Arla vil igennem en stor del af året fokusere på at skærpe profilen på sine vigtigste mælkebrands, der både har fået nyt design og selvstændig dansk kommunikation.

Arla er på vej med en markant offensiv på sine to mælke-brands, Lærkevang og Harmonie. Offensiven indebærer både nyt design og kampagner, der vil køre fra midt i marts og frem til efteråret.

Der bliver således tale om en af årets store markedsførings-aktiviteter for det store danske selskab.

“Der er tre ting der driver danskerne på mælk: friskhed, økologi og pris. Aktiviteterne skal skærpe profilen på både Lærkevang og Harmonie og lægge mere kvalitet ind i mælkemærkerne,” siger marketingdirektør, Jakob Bernhard Knudsen.

Ialt har Arla bragt tre bureauer i spil på satsningen.

Den engelske bureaukæde, BBDO varetager det overordnede Arla-brand, hvorunder mælken hører, og bureauet står også bag above-the-line på både Lærkevang og Harmoni.

På Lærkevang har man valgt Zupa Recommended til udviklingen af nyt koncept for Lærkevang, samt eksekvering af emballagedesign, website og trade-markedsføring, mens det svenske bureau IdentityWorks har stået for det nye design på Harmonie.

“Kampen om forbrugerne foregår fortsat i høj grad i køledisken hvorfor blandt andet nyt emballagedesign har været et afgørende element i det kreative arbejde. Emballagedesignet er blevet til igennem en lang og krævende udvikling, hvor sammenhængen til brandstrategi og en række af forbrugertest har været nøglepunkter,” siger kategoridirektør Laurent Ponty fra Arla Foods.

Zupa Recommended glæder sig desuden over også at være koblet på andre projekter hos Arla.

Specielt på design og andre below-the-line projekter, shopper Arla mere rundt, mens man har et overordnet samarbejde med AMV BBDO.

Der bliver tale om lokal dansk markedsføring skabt af BBDO – men filmene er lavet i Sydafrika lige som den internationale markedsføring.

Lærkevang har en profil omkring friskhed, mens Harmonie er det økologiske brand, hvor man bl.a. også vil fokusere på 0-spild.

“Vi har meget ambitiøse mål omkring bæredygtighed i produktionen, og det er en del af relanceringen af Harmonie,” siger Jakob Bernhard Knudsen og fortsætter:

“Friskhed og 0-spild spiller en større rolle i Danmark end på mange af vores andre markeder, og derfor havde vi et behov for en særlig dansk markedsføring på disse mærker.”

Man kan se website og eksempler på design her