Tre bureauer bag ugens højdespringer på Facebook

peng

Et reklamebureau, et PR-bureau og et designbureau har skabt en lydhørhed over for ligeløn – og en opbakning på Facebook, der overgår sidste års kampagne med flere længder.

En kampagne om ligeløn er ugens tredje hurtigst voksende på antallet af fans på Facebook. Kun overgået af to inter­nationale sites, Lego og Pandora.

Kampagnen ud- og opfordrer “Kvinder: Hold fri resten af året!”, idet den markerer, at når nu kvinder får 18 pct. mindre i løn end mænd, så bør de vel også arbejde 18 pct. mindre. Derfor har kvinderne sidste arbejdsdag i dag, den 1. november.

Kampagnen, der er oppe på over 24.000 likes på Facebook, er lavet for FOA, HK, 3F og Socialpædagogerne af et trekløver af små bureauer: Designbureauet Formidabel, reklamebureauet Jon Kabell og kommunkationsbureauet Volapyk.

Medie-budgettet har været i den lette ende, og det foreløbige resultat fortæller – ifølge de tre bureauer – at “positiv værdikommunikation tages godt imod på Facebook”.

“Det viser, at det at få formuleret et godt og klart kernebudskab i en kampagne virker. Vi sælger ikke et produkt her – vi starter nærmest en bevægelse. Med lidt humor,” siger journalist Luise Falhof fra Volapyk.

Sidste år fik kampagnens Facebookside 12.000 likes i løbet af årets sidste to måneder. I år er samme antal nået på under en uge. Forskellen er ifølge bureauerne bag, at der i år er satset 100 pct. på online-annoncering og på hele tiden at skabe indhold på Facebooksiden. Her kan man bl.a. lave sit eget “Jeg holder fri”-postkort.

Kampagnens andet ben er aktivisme. Rundt om i landet vil der i løbet af i dag være events, hvor full-size papfigurer af kvindesilhouetter vil præge gadebilledet for at vise, at kvinderne går hjem i dag. Der er desuden udviklet dørhængere, udstansede postkort og vinduesklæb til at understøtte den aktivis­tiske del af kampagnen.