Fitness World har i syv år kommunikeret pris, pris, pris – en taktisk betonet, urban og ung kommunikation, der må siges at have virket: Kæden har vokset sig op til at være Danmarks største af sin slags, med over 300.000 medlemmer fordelt på snart 100 centre landet over.
Men i takt med, at man har bredt sig fysisk og demografisk, er opstået et ønske om at brede sin kommunikation tilsvarende ud. Og det har givet anledning til at finde et nyt bureau.
”Vi havde en kemi-runde i foråret, hvor vi talte med 5-6 bureauer, og valgte 3 ud til en egentlig pitch: Fireball, Yellow og Umwelt. Alle tre leverede – på hver sin vis – stærke bud, men Umwelts strategi, kreativitet og forretningsforståelse hang så godt sammen, at vi har valgt dem som nyt bureau,” siger Søren H. Mohr, der er marketingchef i Fitnessworld.
Sammen med Anders Kristensen, der er senior marketingkonsulent, kom han fra TDC til Fitness World i december sidste år og er en del af kædens nye marketingafdeling.
“Med os fra telebranchen har vi udover at have indført en mere strategisk tilgang til marketing indført et fokus på cost-per-kunde og loyalitet. Vi fik foretaget en række analyser, der bl.a. viste, at de eksisterende medlemmer var tilfredse og loyale, men at ikke-medlemmerne ikke kender til Fitness World. Og det skal der naturligvis arbejdes med. Der skal puttes værdi i brandet,” siger Søren H. Mohr.
Med valget af Umwelt følger en repositionering og ny kommunikationsplatform. Og et farvel til det hidtidige bureau; Winther’s.
”Winther’s har gjort et strålende stykke arbejde, og det går hamrende godt. Men vi havde brug for nye øjne på opgaven – en opgave, der faktisk ikke er nem, netop fordi det går så godt i kæden,” siger Søren H. Mohr.
Han suppleres af Steen Søndergaard, adm. direktør i Umwelt:
“Når en kunde kigger efter et nyt bureau, er årsagen ofte, at noget trænger til at blive repareret. Men her har vi at gøre med en toptunet maskine og folk, der er dygtige til at drive forretning. De har imidlertid appetit på mere, og opgaven for os bliver at se på, hvordan man i højere grad kan sætte tingene i system – og skabe sammenhæng og synergi i kampagnerne. Der vil stadig blive kommunikeret pris, men der vil være flere ben at stå på.”