Tre bureauer vinder ungeudbud i millionklassen

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Kommende kampagne fra Det Kriminalpræventive Råd skal hjælpe unge med at tune ind på hinanden seksuelt. En konstellation af et mediabureau, et kommunikationsbureau og et influencerbureau vandt udbuddet i konkurrence med 3 andre konsortier.

Et konsortium bestående af PHD/Drum, Kompas Kommunikation og Splay Networks har netop vundet et kampagneudbud fra Det Kriminalpræventive Råd (DKR) på 2,54 mio kr.

Udbuddet lød på at lave en kampagne der ’gennem musik, video og ambassadører hjælpe 15-17-årige med at tune ind på hinanden seksuelt – uden at pege fingre, men med følelsesmæssig forankring i både lyd, levende billeder og andre unge, som målgruppen kan relatere til.’

En analyse foretaget for DKR forud for udbuddet afslørede, at når unge overskrider hinandens seksuelle grænser skyldes det ofte, at det kan være svært for dem at finde ud af, hvornår der er opnået samtykke til sex.

Sammen vandt PHD/Drum, Kompas Kommunikation og Splay Networks udbuddet foran 3 andre konsortier. Deres kampagne hedder Tune In, og skal hjælpe de unge med at tune ind på hinanden seksuelt, så man undgår de samtykkemæssige gråzoner, som fremgik af førnævnte analyse.


Managing director i Drum, Claus Andersen.

Udfordrer det klassiske kampagneformat
Claus Andersen, der er managing director i Drum, fortæller om konsortiets vinderløsning:

”Vi har skabt en løsning, der udfordrer det klassiske kampagneformat, som de unge er blevet immune over for. Vores koncept vil via musik, video og ambassadører tale til de unges følelser og identitetsskabelse omkring seksuel adfærd.”

Konsortiet arbejder tæt sammen med en række interessenter om kampagnen – deriblandt en række unge fra målgruppen. De skal blandt andet hjælpe med at videreudvikle konceptet og kvalificere kampagnens indhold.

Tune In-kampagnen kommer til at køre til efteråret.