Tre danske bureauer tilrettelagde avanceret kampagne for tysk brand

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Der blev gået til makronerne af Zupa Recommended og Mindshare hvad angår segmentering og kreative spor, da de skulle hjælpe tyske Sennheiser.

Seks forskellige kreative spor og 780 forskellige segmenteringskriterier til anvendelse på 10 forskellige markeder. Det var resultatet af et samarbejde, som mediabureauet Mindshare og reklamebureauet Zupa Recommended havde omkring en kampagne for det tyske audio-brand, Sennheiser.

Esben Amtorp, Senior Digital Exchange Manager, Mindshare Danmark, kalder på den baggrund kampagnen for en af de mest avancerede i bureauets historie

Opgaven handlede om en lancering af to helt nye premium gaming headsets og en samtidig relancering af det tyske firmas gaming-division.

Det er ikke helt tilfældigt, at opgaven landede hos danske bureauer, for Sennheisers gaming headsets udvikles faktisk i Solrød syd for København.

Også pr-bureauet Propr deltog og var med til at tilrettelægge den overordnede kommunikationsplatform, der bl.a. samlede og formede de globale budskaber og aktiviteter på Sennheisers største markeder – heriblandt USA, England, Tyskland og Frankrig.

Zupa Recommended stod for den kreative eksekvering, mens Mindshare stod for den digitale mediaplanlægning.

Eftersom bureauerne og Sennheiser monitorerede og eksekverede hele kampagnen, slap man for spildtid på regional feedback og kunne hurtigt ændre retning.

Det resulterede i op mod 500 mio. impressions, 600.000 klik og et meget højt antal specifikke salgsleads. I de primære markeder lå klikraten over 0,3%.

”Effekten er særdeles flot og et resultat af, at vi hele tiden kunne eksponere det rigtige budskab til den rigtige person på det rette tidspunkt. Fungerede et banner godt på ét marked til én målgruppe, kunne vi hurtigt sprede succesen. Det skabte en højeffektiv kampagne,” siger Esben Amtorp.

Kampagnen indebar, at man på tværs af de ti markeder oprettede minimum 780 forskellige segmenteringskriterier, både geografisk, demografisk og adfærdsbestemt og tilpassede den enkelte kontakt i forhold til de seks forskellige kreative spor.  

”Vores danske satsning lykkedes. Vi fik skabt flotte resultater til en lav kostpris og har nu en række stærke platforme at videreudvikle brandet på,” siger marketing- og kommunikationschef, Lars Nielsen, Sennheiser.