Flere danske talenter på shortlisten i Future Lions

Peter Engholm
25@mail.dk

Konkurrencen fra AKQA i samarbejde med Cannes Lions vokser stadig mere vildt. 1500 arbejder fra studerende dyster om løver – og bureauernes gunst. 5 ud af 40 shortlistede teams har dansk islæt.

OPDATERET: Opmærksomheden fra alle kanter er stigende for Future Lions, som digitalbureauet AKQA afholder for 8. år i træk i Cannes Lions-regi.

Sidste år satte rekord med lidt over 1.000 arbejder, og i år rykker det voldsomt – med næsten 1.500 indsendelser fra studerende fra hele kloden.

Også den danske interesse er eksploderet, idet Kreativ Kommunikation fra DMJX indsendte hele 27 arbejder, mod 10 sidste år.

Øget interesse er lig med øget konkurrence, for AKQA har fastholdt shortlistens størrelse – således har blot 40 ud af 1.500 arbejder opnået en nominering, og det gør selskabet ganske eksklusivt.

Sidste år blev 3 danske teams shorlistet, i år drejer det som 5 teams med dansk islæt – 1 rent dansk team samt 4 teams med en dansker på hver.

Fra DMJX, Kreativ Kommunikation, er Rene Schultz og Casper Christensen nomineret for „Virgin Mini-Holidays”.

Og fra Miami Ad School, Hamborg, er den danske studerende, Caroline Escobar, nomineret sammen med Alejandro Ladeveze for  Keepit.

Herudover er også Christian Thomsen – sammen med Dean Hamann og Blanca Puig – fra Miami Ad School Europe for Google Lead.

Rasmus Zepernick Jensen, der går på School of Communication Ars 2.0 i London – og som p.t. er i praktik på JWT – er nomineret for dette arbejde sammen med makkeren Louis Valenzuela.

Det samme er Mathias Høst Nørmark fra Hyper Island nomineret for “Art of Play” sammen med en svensk makker, Tobias Snäll. Dette dansk-svenske team er i øvrigt også med på et lille hold, der står bag et projekt for Civil Rights Defenders – og som er shortlistet på Innovation Lions. Se en omtale her.

https://vimeo.com/54384212

Future Lions har en enkel brief: “Reklamér for et produkt fra et globalt brand på en måde, der ikke ku’ ha’ ladet sig gøre for fem år siden – til en målgruppe efter eget valg”.

Juryen tildeler op til fem teams en Future Lion – og AKQA bekræfter over for Bureaubiz, at man på scenen i Grand Audi Theatre i festival-palæet i Cannes, torsdag den 20. juni, kommer til at se fem vinder-teams.

I 2010 var et af de vindende teams dansk: Peter Ammentorp og Nicolai Villads. Deres Future Lions – spædet op med guld i Young Lions – blev efterfølgende konverteret til et job hos Ogilvy – og et år i hhv. Shanghai, Paris, New York og Sao Paulo.

De skiftede siden til AKQA, hvor de har bygget et Paris-kontor op. Bureaubiz var for nylig i Paris for at hilse på dem – med denne artikel til følge.