Af Peter Engholm 25@mail.dk

Co+Contact, Media Circle og Vita Media er alle nye mediabureauer, der udfordrer markedet – ikke blot er de danskejede, men udfylder også et hul, mener IUM.

Mediabureauerne har længe har haft ry for at udfordre reklamebureauerne, men med samme sikkerhed og diskretion, som mediabureauerne har ekspanderet deres forretning på bekostning af andre bureauer, går nye mediabureauer i offensiven mod de etablerede netværk.

Seneste skud på stammen er Co+Contact, der udspringer af Co+Høgh, men som nu har størstedelen af sine kunder uden for Co+ gruppen – et mix af reklame- og mediabureau.

“Mediabureauerne er udfordret i deres businesscase. For hvordan kan man tale om at være ægte kanal- og medieneutral, når man hænger fast i historikken om fee af mediaomsætningen? Troværdigheden har det svært, hvis man siger, at der ikke er forskel på en print- og tv-kampagne – ja, der er ikke forskel på forarbejdet, men det er der på omsætningen,” siger Palle Nielsen, partner i Co+Contact, og suppleres af Robin Kristensen, ligeledes partner:

“For os er alt media, ikke kun dét med en prisliste på. Vi hedder netop ikke Co+Media, fordi vi arbejder med kontaktpunkter – hvor og hvordan får kunden mest kontakt i forhold til strategien – og vi aldrig må tjene penge på media. Vi booker ikke selv.”

Både Palle Nielsen og Robin Kristensen er formet af mediabureau-branchen. Det samme er et andet relativt nyt mediabureau, VitaMedia, mens en tredje ny spiller, Media Circle, har TV 2-rødder.

De nye spillere bliver budt velkommen af IUMs adm. direktør, Michael Thim, der også ser dansk-internationalt på udviklingen:

“Der er tilsyneladende et hul i markedet, og jeg kan da godt forestille, at nogle typer kunder vil slutte sig til dem. De nye mediabureauer repræsenterer en kortere værdikæde, men nogen full service bureauer ser jeg dem ikke som. Det interessante er også, at det er danskejede mediabureauer – mens fordelingen blandt reklamebureauer er 50/50 mellem rent danske bureauer og netværksbureauer, så er der udelukkende netværks-mediabureauer herhjemme.”

Kommentarer

  1. Tjah, buzz words som kanal og medie neutral krydres nu med “ægte” foran. Man må da håbe, der ligger lidt mere bag strategien.
    Ja, der er forskel på en TV og Print kampagne, hvis dit fee et beregnet som en % del af omsætningen. Men hvor mange mediebureauer er det lige der sidder med et hvidt stykke papir foran sig og forslår TV, uden kunden forinden har indikeret at man er interesseret i at køre en TV kampagne? Og hvor mange anbefaler TV for udelukkende at tjene flere penge? Mon dog ikke de fleste rådgivere inden for media tænker anderledes? Det tror jeg.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club