Trøje-sponsorater trodser krisen

FiG

Brancheklip: Europas seks største fodboldligaer har rundet 500 mio. Euro i trøjesponsorater.

De sydeuropæiske gældskriser forpester hele den europæiske økonomi og skaber usikkerhed hos forbrugerne, der holder igen på forbruget.

Men et sted i marketingverdenen er man åbenbart tæt på at være kriseresistent: trøjesponsorater i de seks største fodboldligaer.

Det drejer sig om England, Tyskland, Italien, Spanien, Frankrig og Holland, og en undersøgelse fra Sport+Markt viser, at trøjesponsoraterne nu for første gang har rundet 500 mio. Euro. Stigningen i forhold til sidste år er på syv procent til 529 mio. Euro, hvilket svarer til ca. 3,9 mia. kr.

Kun to gange inden for de sidste ti år har man oplevet et fald i trøjesponsorater: 2003/04 og 2008/09.

“Der er ingen tvivl om, at den engelske ligas globale udbredelse gennem tv er den drivende kraft i udviklingen. Selv firmaer, der ikke har Storbritannien som sit primære marked har valgt at få deres firmanavne på spillertrøjerne i Premier League. Det sker for at få eksponeringen ilande over det mest af verdenen,” siger Andrew Walsh fra Sport+Markt til Jyllands-Posten.

Den største enkeltkontrakt skal man dog til Spanien for at finde. Barcelona friholdt indtil for få år siden sin trøje for reklamer, og gav i stedet pladsen til Unicef. Men klubben har bøjet sig for de kommercielle muligheder, og nu betaler Quatar Foundation 225 mio. kr. om året for at være på trøjen. (Jyllands-Posten Erhverv, s. 10