Af Peter Engholm, journalist
Foto: The True award + Simon Engstrøm

To år er gået, men nu vender den store reklamefilmpris tilbage og hylder også mod, humor og color grading. SeLigeMig står bag en rebranding.

The True Award har holdt igen og samlet til bunke. I sin insisteren på at mødes fysisk for at fejre de bedste reklamefilm og det ypperste håndværk valgte Producentforeningen helt at aflyse 2020-udgaven af prisuddelingen.

Derfor er det to års arbejde, fra 1. september 2019 til 31. august 2021, der den 17. november i Bremen Teater, København, skal dyste om priserne.

Og dem er der kommet flere af – altså priser. Styregruppen i The True Award har tilføjet følgende:

  • The Truly brave

”Arbejdet, der skiller sig ud fra mængden og viser vovemod i både idé og eksekvering. Vi hylder dem, der tør prøve nyt og satse, i stedet for at gå med det sikre og ende i vignetfilm-gryden for at ramme alt … og intet”, siger Mette Jermiin, managing director og executive producer i Bacon, og medlem af styregruppen.

  • The True color grading

”Colouristen er den person, der i tæt samarbejde med instruktør og fotograf arbejder med materialet og lyssætning af dette, for at møde den visuelle vision, der er lagt for projektet. Vi er i Danmark velsignet med nogle rigtigt dygtige colourister, og har også leveret flere til store internationale post-huse i udlandet,” siger Mette Jermiin.

  • The True humor in film

”Humor er en vigtig del af den måde, vi sælger brands på. Det er på tide, at film, som får os til at grine, får sin egen kategori – og får priser, hvis filmene derudover formår at formidle den kreative idé og forbinde os med brandet,” siger Thor Brammer Jacobsen, executive producer og MD fra New Land samt medlem af styregruppen.


Mette Jermiin og Thor Brammer Jacobsen fra styregruppen i The True Award.
Credit: Fotograf Gyrithe Lemche + The True award + Simon Engstrøm

Også Animation er føjet til kategorierne, mens Branded entertainment (både film og kampagne) udgår. Kampagne går fra to kategorier (kort og lang) til én, mens musik-kategorien forgrenes; bedste brug af hhv. original music og licensed music.

The True Award har nu 20 kategorier, inkl. Grand Prix og publikumsprisen, og i de fleste af dem har juryen mulighed for at uddele guld, sølv og bronze. Se oversigten nederst.

SeLigeMig har rebrandet
Ventetiden siden 2019-uddelingen er også brugt på at give awarden et nyt look & feel. Rebrandingen er lagt i hænderne på SeLigeMig, der har skabt en ny visuel identitet og et kreativt koncept.

Simon Engstrøm, creative director hos SeLigeMig, siger:

”Vi synes, at ‘trappen’ fra logoet er en virkelig fin tanke, så den valgte vi at beholde. Faktisk har vi prøvet at hylde den ved at bruge den endnu mere end førhen, både i mønstre, overlays og andre materialer. Vi har dog lagt vægt på at give udtrykket mere kulør og arbejdet med at få True mere frem. Det sidste opleves nok mest i det kreative koncept, som også snart kommer på på banen.”

Indsendelser og indstillinger kan ske her – der er deadline den 21. september.

The True Award – kategorier 2021

  • the TRUE film – under 60 sec.
  • the TRUE film – over 60 sec.
  • the TRUE branded content
  • the TRUE music video
  • the TRUE humor in film
  • the TRUELY brave
  • the TRUE campaign
  • the TRUE director
  • the TRUE DoP
  • the TRUE editor
  • the TRUE sound designer
  • the TRUE use of original music
  • the TRUE use of licensed music
  • the TRUE production design
  • the TRUE color grading
  • the TRUE animation
  • the TRUE visual FX
  • the TRUE rising star
  • the TRUE audience Award – by Norstat
  • the TRUE grand Prix

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club