Af Peter Engholm 25@mail.dk

The DNA Journey for Momondo har fået global opmærksomhed. Men True Award var den første pris-test af kampagnen, og det blev en forrygende start.

Med showets Grand Prix og 2 guld samt instruktør-sølv blev fredag aften en regulær fest for &Co, da True Award 2016 blev afholdt på Langelinie Pavillonen i København.

En udbytterig og uovertruffen fest – men også en forsmag på, hvad der kan være i vente, award-mæssigt for bureauets kampagne for rejsesøgemaskinen Momondo; The DNA Journey. En kampagne, som med DNA’et fra 67 mennesker fra hele verden viser, at vi er mere forbundne, end vores fordomme lægger op til.

For godt en måned siden satte &Co og Momondo en streg i sandet og fremlagde over for Bureaubiz disse kampagne-tal: 175 mio. visninger, et samlet reach på næsten 400 mio., over 8 mio. social engagements, 4,4 milliarder readerships og 170.000 personlige begrundelser i konkurrencen om 500 DNA-kit og 1 fysisk rejse til de lande og egne, som vinderen ifølge sin DNA-test kommer fra.

Det er resultater, der bringer casen op i den globale kampagne-elite – hvor eksempelvis Like A Girl (Always) og Beauty Sketches (Dove) befinder sig. Begge cases, som de internationale award-juryer har anerkendt på Grand Prix-plan.

Men hvad med den hjemlige scene? Tjah, netop i Danmark fik casen klø i medierne for at være castet og dermed have ridser i autenciteten.

Disse kritiske røster havde True Award-juryen også hørt, men slog fast i sin motivation for årets Grand Prix:

”Det ændrer ikke ved, at filmens grundidé er satans godt tænkt og udført. Og juryen har derfor også enstemmigt valgt at pege på en original og moderne film, som giver håb for fremtidens reklamefilm.”

At The DNA Journey skulle triumfere, anede man, da det forinden var blevet til guld i både ‘Bedste Film – Online’ og ‘Bedste Filmkampagne’.

Da lød det blandt andet fra juryen:

”The DNA Journey er en outstanding idé, som &Co og Momondo på elegant vis lykkes at formidle i en historie, der både engagerer, skaber eftertanke, og samtidigt klart og tydeligt formidler det kommercielle budskab over for målgruppen.”

At der er tale om en holdindsats (og en fest på selve aftenen), blev understreget, da &Co – og NoA i øvrigt – var på scenen for at modtage prisen for Årets Bureau; 40 personer klemte sig sammen deroppe. 

Næste eksamen på dansk grund for Momondo-casen er Advertising Effectiveness Award om en måned. Her er den blandt de 20 shortlistede.

Kort efter venter Eurobest i Rom. Her har &Co i øvrigt en forpligtende fortid; i 2013 blev det Grand Prix i Film med Made From Cool med Christopher Walken for Jack & Jones.

Holdet bag Momondo / The DNA Journey

  • Annoncør: momondo
  • 
Bureau: NoA / &Co
  • Producent: Bacon
  • 
Producer: Mette Jemiin

  • Agency Producer: Arlette Walsøe

  • Art Director: Robert Cerkez

  • Tekstforfatter: Tue Rossel & James Godfrey

  • Instruktør: Jeppe Rønde

Kommentarer

  1. Øh? Er det &Co eller Bacon der har sendt denne pressemeddelelse til jer?

    For dem af os der var der, stod der da på ingen måde (kun) Momondo på True i år? Tværtimod stod der Newland øh Balslev overalt, som vandt den ene pris efter den anden og da også blev årets filmselskab. Sjovt nok mere interessant for de flere af os til en reklameFILMSpris – stort tillykke til Momondo for den brede vifte af priser (også selvom jeg bla er en af dem der synes at filmens eksekvering er frygtelig og utroværdig), men endnu størrre tillykke til Newland, der i mine øjne helt klart var blandt året største True vindere med deres Mashup film!

  2. Til øh: Læs denne artikel, der ligger øverst på Bureaubiz:

    http://www.bureaubiz.dk/Nyheder/Artikler/2016/Uge-43/Her-er-aarets-bedste-reklamefilm

    Som det fremgår af oversigten, så står det ikke til diskussion, at Momondo-casen var aftenens store vinder. Med Mashup casen på en klar andenplads.

    Det forhindrer ikke dig i bedre at kunne lide Mashup, men det er altså ikke sådan juryen har voteret.

    Samtidig er Momondo-casens resultater på et højt internationalt niveau, og derfor er det et helt naturligt redaktionelt skøn at beskæftige sig med den vinkel, at det er den første award, den optræder i, og at der er store forventninger til, hvordan den vil klare sig i de kommende awards – nationalt såvel som internationalt.

    Så fri os for spydigheder om, at dette er en pressemeddelelse

  3. Egentlig ret enig med “øh”.

    Men jeg er mere undrende overfor Trues bevæggrunde her. Siden hvornår er det ikke relevant at en film (i manges øjne) er lavet på en måde der virker gennemgående konstrueret (grænsende til fiktionsvirkemidler) med helt tydeligt spil for kameraet / galleriet til en filmpris? Jeg kunne forstå det hvis det var endnu en reklamepris, hvor de fleste godt ved, at en god ide overskygger en dårlig eksekvering til enhver tid (og næsten aldrig det modsatte), men til en filmpris burde man vel netop italesætte filmens udførelse?

    Ideen er god (også selvom den ikke er original eller ny; overhovedet), men filmen er i mange branchefolk øjne eksekveret helt skævt og har gjort det svært at tage hele eksperimentet særligt seriøst. For mig at se er det en kæmpe falliterklæring at True falder i hypen og giver filmen priser med beskeden om at det er ideen der krediteres.

    True er vel nærmere et sted hvor man hylder den gode ide OG den gode eksekvering, og som filmpris burde den nok især – i min optik – tage filmenes udførelse allermest alvorligt. Der er nok reklamepriser…

    Det omvendte eksempel kan vel siges at være Fords skilsmissefilm, som er helt sort fra et brand-perspektiv (tror de fleste tænker “what?” når de ser Ford-logoet til sidst), men godt gået at Newland har overbevidst Ford om at filmen gav mening – måske lidt ansvarsløst, men alligevel godt skuldret (ansvaret om brandets tilknytning til filme må til syvende og sidst være Fords), men her kan man tale om, at det er på sin plads at hylde filmens for filmens meritter til True. Derfor fik Daniel K jo også meget fortjent talentprisen.

    Så tilbage til spørgsmålet: Mener True virkelig at filmen er eksekveret til UG kryds og Bolle, når stort set ingen andre branchefolk gør? Eller er de bare faldet for hypen og den gode ide?

  4. Godt ord igen Finn.

    Linket til denne artikel fangede jeg på Facebook, så det fremstod ikke at der var andre artikler om emnet. Og perspektivet er jo reelt interessant nok, set i lyset af at der er en anden mere generel artikel.rundstyk.

  5. Peter – godt indlæg.

    Ikke for at nedgøre Momondo-filmen, som jo helt uden for diskussion har haft en enorm gennemslagskraft. Men det er altså ikke kun branchefolk, der er skeptiske overfor produktionen. Her er populære kommentarer på Youtube:

    I hate scripted shit like that with actors. I mean cmon.. The message is cool, but with the music and the fakeness it just destroys it.

    This is staged? Because theres a lot of overreactions out of nowhere…

    this is staged. disliked.

    Obviously fake. Who would buy this cringeworthy crap?

  6. Hvornår fatter folk at intet i Momondofilmen er scripted…intet! som i INTET!!!! Intet er fake, det er rigtige menneskers reaktioner på deres rigtige DNA tests med der tilhørende følelser…fat det nu!

  7. Momondos film er fantastisk. International klasse. Filmen fra det kongelige er også super fin. Tillykke til dem alle. Og tillykke til janteloven 😉

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club