Af Peter Engholm 25@mail.dk

Det nye ligger også i navnet; New Land. Bag selskabet står en række producere og instruktører fra Danmark og Sverige – de fleste er relativt unge og ret award-vindende. Flere projekter er allerede landet.

Fredag aften afholder Producentforeningen og Annoncørforeningen årets True Award – og nu kan nogle af prisvinderne fra sidste år så præsentere et nyt produktionsselskab; New Land.

Bag selskabet står bl.a. produceren Thor Brammer Jacobsen og instruktøren Casper Balslev, der sammen vandt kategorien Bedste Branded Entertainment Film Online for Han Kjøbenhavn, og Casper Balslev fik – med samme arbejde – titlen Bedste Instruktion.

Det begyndte med, at Thor Brammer Jacobsen – efter 10 år i produktionsselskabet Spoiled Productions hos DDB – besluttede at prøve kræfter med eget produktionsselskab.

Det er så ikke blevet hans eget alene, for New Land ejes af både producere og instruktører, danskere og svenskere. New Land holder således til i både København og Stockholm.

I København, nærmere bestemt Westend på Vesterbro, er det på producersiden Thor Brammer Jacobsen og Cathrine Bjørn (Executive Producer) samt instruktørerne Casper Balslev, Daniel Kragh-Jacobsen og Jan Gleie.

I Stockholm består holdet af instruktørerne Gustav Johansson og Niclas Larsson samt Executive Producer Erik Torell.

”Kongstanken er at skabe et godt kreativt fundament – og det sikres bl.a. med et medejerskab, eller slægtskab, om du vil. Når målet er at realisere alle ambitioner og visioner til deres fulde potentiale, skal vi forstå de kreatives og kundernes sind og ønsker – og samtidig udfordre og motivere ideen,” siger Thor Brammer Jacobsen.

Før selskabet overhovedet fik etableret sig – og gjort sin hjemmeside og Facebook-side klar – havde det landet tre store projekter; for italienske Replay instrueret af Casper Balslev, svenske H&M instrueret af Gustav Johansson og canadiske Canada Goose instrueret af Daniel Kragh-Jacobsen.

Om selskabets navn siger Thor Brammer Jacobsen:

”Navnet “New Land” har rødder tilbage til de skandinaver, der i sin tid rejste ud for at søge nyt land. Vi opsøger nye territorier inden for moving content, hvad enten det er reklamefilm, musikvideoer, branded content eller fiktion fra øverste internationale hylde.”

Bureaubiz omtalte i sidste uge Canada Goose-kampagnen af Daniel Kragh-Jacobsen, der i 2012 og 2013 vandt priser i Young Director Award i Cannes. Først i år har han kastet sig over reklamefilm, og udover Canada Goose har hans opgaver været for Nike og Momondo.

Dertil kommer, at Casper Balslev har været på Saatchi & Saatchis New Directors’ Showcase i Cannes. Instruktørerne repræsenteres eksklusivt i Skandinavien af New Land.

”Instruktørerne i New Land er spredt aldersmæssigt – de fleste er dog relativt unge, men alle har stærke internationale ruller. Det gør det nærliggende at have ambitioner både i og uden for Skandinavien. Og målet er, at vi gør os gældende på det norske marked samt i Finland,” siger Thor Brammer Jacobsen.

New Land repræsenterer også – via et partnerskab med det franske produktionsselskab Iconoclast – bl.a. Romain Gavras, So Me og We Are From LA. Iconoclast stod bag Pharrels 24 hours of Happy, der vandt Cyper Grand Prix i Cannes i sommer.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club