Den første nye reklamefilm for Tryg fra Hjaltelin Stahl blev kritiseret af branchefolk for at være plank på en gammel Volvo-film.
Men den brede befolkning går ikke op i plank, og derfor kan Trygs marketingdirektør, Steffen Lundgren Kristensen i dag erklære sig særdeles godt tilfreds med platformen.
Den er blevet vejet – og fundet effektfuld. Så nu er opgaven med at videreføre den gået i gang.
Videreførslen handler om at brede platformen ud på mange flere kanaler og gøre sig mindre afhængig af paid media.
“Det har hele tiden været ambitionen. Men vi ville godt lige først se, om publikum tog platformen til sig, og om den kunne generere de ønskede resultater. Resultaterne er dog opmuntrende, så nu går vi videre,” siger Steffen Lundgren Kristensen.
Kort fortalt har Trygs analyser vist en ROI, der på sammenlignelige kampagner er markant forbedret. Desuden er der målt på brandingen, og også her er der sket en forbedring på centrale image drivere efter lanceringen.
“Vi har både målt samlet på kampagnen og på de to centrale kanaler hver for sig – d.v.s. tv og online. Online giver de bedste resultater på den korte bane, mens tv er lidt længere om at virke. Jeg tror, tv skubber til nogle holdninger, som først senere giver effekt,” siger Steffen Lundgren Kristensen og fortsætter:
“Vi har også analyseret mere kvalitativt på basis af et studie omkring de drivere, der betyder noget på forsikringsmarkedet. Vi har identificeret de variabler, der er vigtige for os, og vi kan notere en fremgang i præferencen.”
Arbejdet med at videreudvikle platformen er nu gået i gang og ambitionen er i endnu højere grad at komme ud på flere forskellige platforme.
“Tv skal kickstarte kampagnen. Men vi har en ambition om en mere permanent tilstedeværelse, og det kan vi ikke opnå gennem paid media. Derfor er opgaven at få platformen til at leve i den digitale verden – d.v.s. på sociale medier og vores egne sites. Vi skal have udviklet historien med funktionelle og emotionelle elementer, som gør at folk vil involvere sig i kommunikationen,” siger Steffen Lundgren Kristensen.
Første fase af platformen rummede to film. Se dem herunder.
https://www.youtube.com/watch?v=blbkmAJgQr8
https://www.youtube.com/watch?v=F16rw29xEaI