Trygvesta’s nye bureau bliver fundet på strategioplæg

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

&Co er helt ude. Bureaubiz har et bud på i hvert fald tre bureauer, der er med i spillet om forsikrings-selskabet.

“Vi skal ikke ud i en kreativ konkurrence”, lød beskeden fra Trygvesta’s marketingdirektør, Christian Bjerring, da han fortalte om, at forsikringsselskabet havde opsagt kontrakten med &Co.

Som sagt så gjort. Ifølge Bureaubiz’ oplysninger bliver de potentielle nye bureauer bedt om at komme med et strategioplæg.

Målet er at finde et nyt lead bureau på nordisk plan og få udviklet et nordisk kommunikationsunivers.

Selvom døren i første udmelding fortsat blev holdt åben for &Co så synes der dog ingen tvivl om, at bureauet er ude.

Spørgsmålet er så, hvem der tales med. Her har Bureaubiz i hvert fald tre bud.

Bates Y&R må anses for givet. Christian Bjerring har en velkendt tæt relation til bureauet og adm. dir. Jacob Hastedt – en relation der bl.a. er skabt gennem et langt og yderst succesrigt samarbejde.

Det var med Christian Bjerring som marketingdirektør, at Harry-kampagnen blev skabt, og der kan således ikke siges at være noget odiøst i, hvis han gerne vil arbejde med bureauet.

Bureaubiz har lagt øret til jorden og her fremkommer to bureaunavne som deltagere i kampen om Trygvesta: BBDO og Winwin Agency. Sidstnævnte har tidligere arbejdet for forsikrings-selskabet, der formentligt stadig nyder godt af det arbejde, Dorthe Zangenberg for mange år siden skabte.

Skal man tage det nordiske perspektiv i betragtning, kan Saatchi & Saatchi dog også være et bud. Bureauet er kreativt højt profileret og fungerer desuden som kædens nordiske hub.

En af de store udfordringer for Christian Bjerring i bureaurunden er at undgå mistanker om, at den er en skueproces – at valget af Bates er truffet på forhånd.

Bureaubiz har søgt en holdningstilkendegivelse fra Jens Stener, der som Group Executive Vice President i koncernledelsen har ansvaret for bl.a. Corporate Branding.

Det lykkedes dog ikke at få andet end følgende citat fra informationschef Gerhard Dall på vegne af koncernledelsen:

“TrygVesta har fastlagt en proces for valg af nyt reklamebureau. Processen er godkendt af koncernledelsen, og marketingdirektør Christian Bjerring er ansvarlig for dens gennemførelse”.

Bureaubiz har efterfølgende søgt uddybende kommentarer fra Christian Bjerring, men det er ikke lykkedes at få kontakt.