Trykkeri tager egen medicin: Kæmpe print-kampagne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Direct mails og indstik i fem lande til et millionbeløb. Men direct mails gav den største ROI.

I en tid hvor de flestes mailbokse oversvømmes af både spam og mere eller mindre relevante mails har aarhusianske LaserTryk valgt at benytte sin egen medicin.

Firmaet, der er vokset markant i de senere år, har valgt at gennemføre en direct mail kampagne af meget betydelig omfang.

Der er i alt brugt fire mio. kr. på kampagnen og Carat har hjulpet med tilrettelæggelsen og gennemførelsen, mens firmaets egne grafikere har stået for den kreative udformning.

Kampagnen er foregået i fem lande, og i løbet af tre måneder er der distribueret reklamemateriale i et oplag på over 1,2 mio. eksemplarer.

Den startede med udsendelse af direct mails i Danmark rettet mod tre målgrupper: mellemstore virksomheder, tidligere kunder og nystartede firmaer. Næste trin var distribution af 973.500 avisindstik – heraf 177.500 stk. udsendt herhjemme sammen med Dagbladet Børsen og Morgenavisen Jyllands-Posten, 110.000 i Sverige sammen med Dagens Industri, 106.000 i Norge med Dagens Næringsliv, 320.000 i Storbritannien med The Times og 260.000 i Tyskland med Süddeutsche Zeitung. Til sidst blev der udsendt yderligere 131.500 direct mails til udvalgte virksomheder i Norge og Sverige.

Kampagnen har haft to primære formål.

“Dels er vi gået ud med introtilbud for at få førstegangskøbere til at lægge ordrer her og nu og dermed stifte bekendtskab med vores koncept, og dels har vi ønsket at profilere firmaet og højne kendskabsgraden i de fem lande, hvor vi driver virksomhed. Da kunderne benyttede de udleverede kampagnekoder ved bestilling via vores hjemmesider, kunne den umiddelbare tilbagebetaling på de forskellige medier og markeder let måles, siger direktør Anders Grønborg.

Evalueringen fortæller, at dele af kampagnen har været en stor succes, mens andre dele har været en mere moderat succes.

Specielt på nogle af eksportmarkederne har initiativet givet pote. Eksempelvis har LaserTryk.dk’s norske datterselskab siden kampagnens start fordoblet omsætningen, som har ligget stabilt lige siden. Det betyder, at kampagnen alene i Norge allerede på nuværende tidspunkt har genereret en pæn millionomsætning.

Hertil kommer, at der var den klart bedste ROI på direct mails.

“De var godt nok ca. 5 gange så dyre som indstikkene, men responsen var ca. 15 gange så høj og de har også haft en langt større gemmeværdi, så der fortsat kommer mange henvendelser via disse,” fortæller direktør Esben Mols Kabell.