Carlsberg har sit globale Tuborg-budget i konkurrence. Det bekræfter vice president Jens Jermiin over for Bureaubiz.
McCann Copenhagen vandt budgettet for to år siden og har stået for en omfattende repositionering af Tuborg-brandet. Der er gennemført både en design-ændring og tilrettelagt en ny brand-ide med tilhørende kampagne. På design-siden var engelske Turner Duckworth involveret.
Brandideen blev formuleret med ordene “Grab the now” og taglinen “Open for more”, og Carlsberg har tidligere meldt om gode resultater der, hvor platformen er taget i anvendelse. Der lægges da heller ikke nødvendigvis op til en ændring.
“Konkurrencen er udtryk for, at vi har villet udforske hele potentialet i platformen, og her kan man have behov for at få friske øjne til at byde ind,” siger Jens Jermiin.
Han fortæller, at man lige nu er i evalueringsfasen, og at tre bureauer er med i puljen. Han vil ikke nævne navne – ud over, at McCann Copenhagen er med. Bureauet har således gode muligheder for at genvinde budgettet.
Der er tale om den kreative lead-rolle for Tuborg – et såkaldt fase 1 bureau, hvor man arbejder med core creative ideas. På Carlsberg er pendanten argentinske Santo, der vandt budgettet tidligere i år.
Herudover arbejder Carlsberg med fase 2 bureauer, som hjælper med implementering og eksekvering på lokalt plan. Der er typisk tale om netværk, og her har Carlsberg netop afsluttet en konkurrence, der har resulteret i en liste, der består af Saatchi & Saatchi, McCann og JWT.
Fase 2 bureauerne arbejder på tværs af brands og det er de lokale selskaber, der vælger, hvem de vil bruge.
Endelig samarbejder Carlsberg også med en række specialist-bureauer.
Mens man på Carlsberg har valgt at arbejde med det internationale arbejde i Danmark, så holder Tuborg sig til en selvstændig dansk markedsføring. Her arbejder man med Wibroe, Duckert & Partners – formentlig et af landets ældste bureausamarbejder – og foråret har budt på adskillige nye kampagner.