Opdateret vedr. bureausamarbejder: Hvornår er det nu, at en Tuborg smager bedst? Hver gang selvfølgelig. Som det siges i en af de kendteste og folkekæreste tegninger, der engang fulgte med i brandets markedsføring.
Ikke kun tilbage i de helt gamle dage – da Tuborg Classic blev lanceret for 20-30 år siden, fulgte der også markante tegninger med.
Nu bliver bryggeriet 140 år, og det har man valgt at gøre til omdrejningspunktet i forårets kampagne – sammen med tegningerne.
I december gennemførte man en afstemning på de sociale medier, og på den baggrund har man udvalgt de fire populæreste tegninger til henholdsvis Grøn, Guld, Classic og Rød.
“Feed-backen på de sociale medier var meget positiv, så tegningerne er ikke kun for ældre nostalgikere. De har tag i publikum mere bredt og bliver positivt modtaget. Jeg tror samtidig også, det passer meget godt til tiden at kigge lidt tilbage,” siger Carlsberg Danmarks marketingdirektør, Kirsten Ægidius.
Det bliver en ganske omfattende kampagne, som rulles ud senere i april. Butikkerne spiller en stor rolle. Dels fordi Tuborg vil sælge plakater med de gamle tegninger – dog med mindre man køber en 6-pack, så får man en med.
Dels fordi dåserne vil være prydet med tegningerne – og dels fordi man for en gangs skyld igen kan købe Rød Tuborg. Den er ellers forbeholdt restaurant-miljøet.
Men også outdoor og tv følger med. Og så vil der komme en event omkring biograferne.
Der har været flere forskellige bureauer i gang. Det er Partners, der har stået for kampagnen, mens Kontrapunkt har stået for designudviklingen af dåserne og Thinkhouse har lavet oplægget til butiksaktiviteterne. På de sociale medier arbejder Tuborg sammen med Patchwork.
Kampagnen er forbeholdt foråret. Når sommeren kommer vil Tuborgs mange musik-aktiviteter med Roskilde-festivalen og de grønne koncerter i spidsen igen fylde i markedsføring.
Til gengæld er det mere usikkert, hvad der kommer til at ske herefter.
Tuborg har i en periode brugt et party-univers med Lars Hjortshøj, men det er ikke givet, det kommer igen.
“Lars Hjortshøj-universet sigtede på at styrke vores position hos det yngre publikum, fordi vi havde behov for en særlig indsats her. Det er lykkedes, men hvad der kommer til at ske til efteråret – det vil vi gerne holde for os selv et stykke tid endnu,” siger Kirsten Ægidius.
https://www.youtube.com/watch?v=tve3ceEse0k