Opdateret: Tuborg Squash har eksisteret siden 1936 og blev ikonisk med reklamerne med Finn & Jacob fra 1990 (se filmen nederst).
Wibroe, Duckert & Partners har været kreativt bureau for Tuborg Squash i en lang årrække. Denne gang skal de stå for eksekveringen af et nyt univers, som bygger ovenpå en kommunikationsplatform, udviklet af Another sidste år samt et nyt design, som Everland har udviklet.
Ønsket for det nye design var fra Tuborgs side er, at det skal tale til en yngre målgruppe, og samtidig appellere til eksisterende fans. Designet skulle leve op til pay-off’et ‘Forfriskende Original, som Another leverede. Forfriskende uden at være fresh, original uden at blive old-school.
Formålet med det nye design er at øge salget af sodavanden, som ”har mistet momentum i forhold til konkurrenterne, især hos de yngre generationer”.
Det nye design blev udrullet fra uge 5 og sker løbende og allerede nu ser Tuborg en stigning i salget på 26% i forhold til året før, fortæller brand manager hos Tuborg, Michelle Lægdsgaard Larsen.
“Tuborg Squash er den originale danske appelsinsodavand. Med det nye design er det godt på vej til at generobre pladsen som et elsket dansk ikon i mange årtier frem.”
To appelsiner
I hver Squash er der, hvad der svarer til to appelsiner. De to appelsiner er indarbejdet i det nye design: En på etiketten og en i kronen.
Fra Everlands side siger man, at den største ændring i det nye logo findes i den nye flydende typografi:
”Med stor respekt for arv og historie har Everland indgydt nyt liv i etiketten og fortolket traditioner og personlige detaljer i et moderne look. Linjerne er blevet mere legende med store, bløde bevægelser, og hvis du kigger godt efter, finder du s’et, der smiler til dig.”
Fra design director & founding partner hos Everland, Mikael Tonning, lyder det:
“Detaljer er perfektion, og perfektion er ikke en detalje, har Leonardo da Vinci engang sagt. Og detaljerne for Squash er det, der sætter gang i fantasien og gør det nye design levende og inspirerende. Det skaber god storytelling og et ikonisk design. Det, og så en original, forfriskende smag”.
Brand story er fundamentet
Som nævnt er kommunikationsplatform udviklet af Another sidste år. Morten Hershøj forklarer om kommunikationsplatformen:
“Vi har hjulpet Tuborg Squash med at finde frem til deres nye brand story og udviklet linjen ‘Forfriskende Original’, som binder identiteten sammen med fortællingen om Tuborg Squash.”
Han fortsætter:
“Hos Another tror vi på, at brand story er fundamentet for alle succesfulde brands – og vi er stolte af at have udviklet den til Danmarks mest ikoniske sodavand”.
Her er det gamle design:
Her er reklamefilmen fra 1990 udviklet af Wibroe, Duckert & Partners.