TV 2 flopper med product placement

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs desuden om, at danske forbrugere gerne vil handle på udenlandske sites, hvis de kan spare penge på det.

Mens product placement i stigende grad vinder indpas i musikbranchen efter lovliggørelsen for et år siden, er det ikke lykkedes for TV2 i nævneværdig grad at sælge ideen til annoncørerne.

Det er kun Ikea samt Puma og Sportigan, der har benyttet sig af muligheden for produkt placement på TV2.

Keld Reinicke, programchef hos TV2, mener, at det både kan skyldes en lav interesse hos annoncørerne og at TV2 har været for dårlige til at sælge ideen om produktplaceringer.

Ulrik Falkner Thagensen, adm.dir. hos mediebureauet Mediacom, bekræfter, at annoncørerne ikke ligefrem står i kø for at prøve product placement af:

“Nogle enkelte spørger selv til muligheden for at lave product placement, men den umiddelbare interesse for det er meget lille. Jeg tror, der kommer til at gå mange år, før product placement bliver stort i dansk produktion. Hvis det bliver stort” (Berlingske Business, p. 12-13).

Forbrugere vil gerne handle på udenlandske sites 

60 procent af danskerne vil gerne handle på udenlandske internetbutikker, hvis de kan spare penge på det.

Det viser en undersøgelse, som webbureauet Dwarf har foretaget i samarbejde med analysevirksomheden Userneeds blandt 2.300 personer.

Storbritanien er mest populær hos danskerne. 12 procent handlede på den anden side af Nordsøen, mens de næstmest populære lande, er Tyskland, USA og Sverige.

Peter Grønne, partner i Dwarf, er ikke i tvivl om, at resultaterne fra undersøgelsen er et tegn på, at danske virksomheder ikke satser nok på nethandel.

Barrieren for at få danske forbrugere til at handle mere i danske webbutikker er, ifølge Annette Falberg, direktør i FDIH (Foreningen for distance- og Internethandel) høj moms, høje fragtomkostninger og høje lønninger, som gør det svært at konkurrere med udlandet (Børsen, p. 40-41).