TV 2 forsøgte at hugge Søren Fauli kampagne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kampagnen var tilrettelagt, da TV 2 pludselig kastede grus i maskineriet mellem bureau, kunde og produktions-selskab. Flere eksempler på TV 2’s aggressive fremfærd er dukket op.

På den ene side investerer TV 2 i relationen til reklamebureauerne ved at have overtaget repræsentationen af Cannes-festivalen i Danmark.

På den anden side konkurrerer TV 2 med bureauerne om kunderne. I mandags kom det frem, at man havde vundet en konkurrence om en ny større kampagne for Lalandia, og omtalen har trukket flere eksempler fem – samt kritik fra DRRBs formand, Mona Juul.

I begge de nye eksempler har TV 2 optrådt på en måde, der har været egnet til at skabe problemer i relationen mellem bureauer, produktions-selskaber og kunderne.

Far From Hollywood og Nørgård Mikkelsen blev udsat for et overraskende angreb for under et år siden i forbindelse med en stort anlagt kampagne for Inspiration, som skulle instrueres af Søren Fauli.

Det lykkedes at beholde opgaven – men først efter at have konkurreret med TV 2.

Umiddelbart var det selve produktionen, der var i spil – men det betyder ikke, at TV 2’s rolle var betydningsløs for bureauet. I hvert fald ikke, hvis man spørger Far From Hollywoods ejer og producer, Stefan Danholm.

“Der var tale om en kampagne udviklet af Nørgård Mikkelsen og os, og som skulle instrueres af Søren Fauli. Men pludselig opstod der usikkerhed omkring produktionen, og det viste sig, at det skyldtes, at TV 2 havde givet Inspiration et samlet tilbud. De hævdede, at de kunne producere det samme billigere,” siger Stefan Danholm og fortsætter:

“Realiteten var dog, at deres løsning ikke ville kunne opretholde det samme niveau, og i sidste ende blev det spørgsmålet om bureauet og instruktøren kunne stå inde for kvaliteten, der kom til at gøre udslaget. Havde det været en anden og mindre kendt instruktør end Søren Fauli, vil jeg ikke udelukke, at det var lykkedes for dem.”

Stefan Danholm er ikke i tvivl om, at det var en kombination af medie- og produktions-budgettet, TV 2 brugte til at konkurrere, og at TV 2’s indtog på bureauernes område vil ramme kvaliteten.

“Det er for mig det helt afgørende spørgsmål i denne sag. TV 2 kører en priskonkurrence, der kun har fokus på at akkumulere medie penge og det vil gå ud over kvaliteten af det kreative produkt. Deres adfærd er en desavouering af kvaliteten, og det er ikke noget, vi har brug for på det danske marked,” siger Stefan Danholm, der i øvrigt ikke er overrasket over, at også store bureauer og kampagner er genstand for TV 2’s initiativer i forhold til at skaffe reklameproduktioner.

Omtalen af TV 2’s aggressive adfærd over for bureauer har trukket flere eksempler frem – men det er ikke alle, der ønsker at stå frem.

Men et bureau har fortalt Bureaubiz om en oplevelse, hvor man havde tilrettelagt en ny kampagne med TV 2 som det valgte medie. Derfor arbejdede man sammen med stationen om en medieplan.

Til bureauets store overraskelse oplevede man dog efter noget tid, at TV 2 gik direkte til kunden og ikke bare tilbød at lave medieplanen uden om bureauet – men også tilbød at stå for udarbejdelsen af en ny reklamefilm.

Der er ikke tale om en free-lancer men om et større bureau- lige som med Inspiration-casen – og det understreger, at ingen er fredede hos TV 2.

DRRBs formand, Mona Juul, kaldte tidligere på ugen, TV 2’s involvering i reklamefilmproduktion for noget rod, og hun er gået ind i sagen. Men hun har ikke yderligere kommentarer, før hun har holdt møde med TV 2.