TV 2 har reageret skarpt på den udmelding, der i sidste uge kom fra OMD omkring udviklingen i moderkanalens dækning – d.v.s. hvor mange personer stationen evner at nå.
OMD var bekymret over,a t have oplevet et fald i dækningen i 3. kvartal, fordi TV 2’s store styrke på dette område er vigtig for tv-mediets samlede effekt.
Stationens analysechef, Mette Lehrmann, fastholder i en pressemeddelelse, at den såkaldte nettodækningsevne er usvækket.
“Faktum er, at kampagne-leveringen i første halvår 2010 har været i særklasse sammenlignet med foregående år. Dækning per leveret TRP kan naturligvis svinge fra måned til måned, men det generelle billede er, at TV 2 leverer den samme dækning som tidligere. I oktober leverer TV 2 endda højere dækning per leveret TRP end i samme måned i 2009, siger Mette Lehrmann.
Det skal i denne sammenhæng bemærkes, at TV 2 taler om 1. halvår og oktober, mens OMD talte om 3. kvartal.
Chefen for reklameplanlægningen på TV 2, Jacob Holbech Rasmussen, siger:
“Det er det enkelte bureaus indkøbsadfærd, der kan diktere ændringer i leveret dækning per TRP mellem kvartaler og år – ikke TV 2s levering generelt. Hvis man sammenligner forskellige kampagner og produkter, kan man få andre tal, men i sådanne tilfælde vælger man at sammenligne æbler og pærer.”
TV 2’s udmelding giver ikke OMD anledning til yderligere kommentarer.
TV 2 fremhæver endvidere sin store styrke på dækning i forhold til konkurrenterne samt at man er bedre end andre til at skabe programmer med mere end 1 mio. seere. Men dette er ikke i modstrid med OMD, hvis bekymring netop handlede om betydningen af, at TV 2 opretholder den styrke.
OMD pegede på, at TV 2 med en ændret adfærd i slottet 22-24 har vist, at man kan modvirke de generelle strukturelle forandringer som følge af et mere fragmenteret medieforbrug.