TV 2 lancerer sin 3. reklamekrig mellem bureauerne

Peter Engholm
25@mail.dk

”AdWars – seernes reklame” begyndte stort og voksede dobbelt så stor i sin anden udgave; 139 film fra 45 bureauer. Nu inviterer TV 2 til en ny omgang.

TV 2 lancerede 2015 sin publikumspris for reklamefilm; AdWars. Det blev en succespremiere med 75 film indsendt fra 18 bureauer.

I foråret 2016 fulgte den svære 2’er … som viste sig ikke være så svær. Overhovedet. For denne gang uploadede mere end dobbelt så mange bureauer, 45 bureauer, i alt 139 film til bedømmelse hos brugerne.

TV 2 allierede sig med Bureaubiz, og her på sitet kunne man bl.a. følge brugernes afstemning, og der blev flittigt skiftet ud blandt de fem mest populære film.

Finalefeltet i AdWars 2 var:

  • Do It For Mom – Spies og Robert/Boisen & Like-minded
  • Fægtning – OK og Agency Spring
  • Gamle lortespand – Call me og Jangaard Mark
  • SkyggeHygge – Kræftens Bekæmpelse og Hjaltelin Stahl
  • Fucker med grundvandet – Elretur og Sunrise

– med sidstnævnte som vinder.

De 5 bedste bedømte film blandt brugerne kom i et særligt Guldbreak på i forbindelse med TV 2 Zulu Awards.

Nu lancerer TV 2 så sin tredje udgave af AdWars. Bureauerne kan fra i dag uploade film på Adwars-sitet, og konkurrencen kulminerer med en plads i det særlige Guldbreak lige før TV 2 Zulu Awards-showet for den mest populære håndfuld reklamefilm.

Jacob Fischer-Nielsen, chef for Kommercielle Partnerskaber på TV 2, siger:

”AdWars har været så overvældende en succes, at vi dårligt tør håbe på at overgå den i tredje omgang. Vi vil fortsat gøre det gratis for bureauer og annoncører at uploade film i Adwars, og vi vil gøre vores for at engagere brugerne. Vi har denne gang færre underkategorier med, som brugerne skal tage stilling til, men regner med, at de til gengæld vil se flere film. Derudover giver vi brugerne mulighed for at give deres kommentarer til hver film. Svar på tiltale – rå for usødet.”

adwars_loop2

Vinderen af AdWars modtager en tv-kampagne til en værdi af 750.000 kr. til afvikling på tværs af TV 2s platforme.

“Med præmien ved AdWars 2017 håber vi, at bureauerne og ikke mindst annoncørerne vil deltage nok engang. TV 2s initiativ med AdWars er en af de mange konkrete udløbere af en overordnet hensigt om at italesætte, synliggøre og dokumentere den effekt, et øget fokus på kreativitet har på en kundes kommunikation. Noget, der er til glæde for både brugere, annoncører, styrker branchen og dermed også TV 2”

Fristen for upload af film til AdWars er den 23. december 2016. Se mere her.