Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Tv trak annoncemarkedet i markant vækst i januar. Men årsagen står uklart. To mediabureauer afviser, at spilleselskaberne står bag.

Med en vækst i DRRBs Mediaindex for januar på 13 pct. nåede markedet en all-time high for denne måned. 13 pct. er lig med 50 mio. kr. mere i mediernes kasser.

Det er dog tv, der tager mest for sig af retterne. Mediet er den største gruppe i indekset, og voksede med 13 pct., mens dagbladene omvendt faldt med 13 pct.

Mediacoms adm. dir., Ulrik Falkner Thagesen er ikke overrasket.

“Tv var udsolgt i januar, og det samme gælder februar, som derfor også bliver god. Til gengæld ser det mere tyndt ud for marts, så jeg tror ikke, året vil fortsætte på samme høje niveau – selvom jeg selvfølgelig ikke håber, det er en enlig svale,” siger Ulrik Falkner Thagesen.

Hvad der genererer den store vækst er han mere i tvivl om. Carats adm. dr., Mads Bredal, siger til Børsen, at han tror størstedelen af væksten skyldes spilleselskaberne.

Nu har han Danske spil som kunde, som netop lagde hårdt ud fra start af, men det er der ikke så mange andre af de nye selskaber, der har gjort, og Ulrik Falkner Thagesen tror da heller ikke, at væksten skal tilskrives spilleselskaberne.

“Lidt af den måske nok, men slet ikke så meget, og jeg synes faktisk, det er svært at se en systematik i væksten. Nogen taler om, at en række store internationale annoncører har sat tryk på, men jeg er ikke overbevist,” siger Ulrik Falkner Thagesen.

Han finder det ganske forudsigeligt, at spillemarkedet ikke er boostet straks i januar.

“Licenserne blev først tildelt i december, og der har været en række problemstillinger, der skulle løses. Jeg tror, der kommer mere gang i markedet, men jeg tror ikke det bliver så stort, som nogen har troet. Der er trods alt tale om en række selskaber, der allerede længe har været aktive på det danske marked,” siger Ulrik Falkner Thagesen og tilføjer:

“Det er et meget ROI fokuseret marked. Der kan tjenes store penge, og sker det, så skruer de op for markedsføringen. Til gengæld skruer de lige så hurtigt ned, hvis ikke omsætningen er der.”

OMDs adm. dir., Thomas Bertelsen er enig med Ulrik Falkner Thagesen i, at kun en mindre del af væksten i januar kan tilskrives spillemarkedet. Til gengæld tror han på, at spillemarkedet vil komme til at vise en markant vækst.

“Selskaberne har bl.a. haft nogle problemstillinger omkring overførslen af brugere til NemID, og hvad angår betting, så er januar en død måned, så at det ikke er startet stærkt, er ikke så mærkeligt,” siger Thomas Bertelsen.

“Men jeg tror man vil komme til at se en markant vækst. Der er bare ingen, der siger, det hele vil ske på traditionel annoncering. Der er allerede en del aktivitet online, der er indgået nogle store sponsorater, som jo også er markedsføring, og så tror jeg man vil se en række samarbejdsaftaler mellem spilleselskaber og medier, som ikke nødvendigvis vil vise sig i DRRBs Mediaindex.”

DRRBs Mediaindex, Januar

  • Total 113
  • Dagblade 87
  • Magasiner og ugeblade 121
  • Fagblade 80
  • Ugeaviser 106
  • Tv 113
  • Radio 120
  • Biograf 147
  • Outdoor 134
  • Andet digital 130
  • Search 116
  • Adresseløse 109

Kommentarer

  1. god tekst Ulrik og du er en som er realistisk om spille markedet i Danmark.

    Bliver lidt træt af at læse at alle stigninger tilhører spille markedet.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club